41258KB60 In de Gemeenschapsregel ging ´t nog niet
QQleQ
OM DÉ IETWAT LATERE
¨DÓPE¨, MAAR AL WEL OM BEELDEN VOOR HET ´HANDELEN G DS´
WAARIN WATER EN REINHEID
BELANGRIJK ZIJN!
Déze beelden
waren in kringen van priesters vooral geliefd,
want priesterlijke reinheid is dé vóórwaarde voor àlle ceremonies i/d Tempel!
Zowel deze profeet Yechezkel als Yochanan de Doper kómen vlg. de bijbel uit zo´n priester-geslacht,
en je kunt zeggen dat juist in ´t tijdperk v/h ontstaan v/d farizeïsche beweging idealen van die priesters ook vaker òp het ´gewone volk´
overgedragen werden?
De Dopende Yochanan zèt nu - zoals er ook later bij de christelijke sacramenten gebeuren zou -
die tálige beelden òm ìn concrete liturgische symbolische handelingen! Zó wordt nu dé aangekondigde Réiniging daadwèrkelijk
met water voltrokken.
Daarbij
is dé Ònderdompeling waarschijnlijk dé Àfsluiting & dé officiële Bezégeling v/d Bekéring
tot G d...~
Maar er is
ook nog ´n andere Dópe:
die door Vúúr èn Géést bij de Kòmst
v/d Rèchter?
Yochanan heeft ´t hier
over de reinigende kracht van ´t Vúúr, dàt àlles wat minderwaardig is,
wègbràndt, en ook de geest, waar hij over spreekt, heeft àls de Stòrmwind die àlles wègbláást
àl wat niet spijkervast zit,
´n reinigende taak!
De euangelist Lucky Luke
zal later het Pinkstergebeuren als dé Vervùlling van deze profetie
willen blijven beschouwen: dé Géést dáált ìn ´tòngen van vúúr´
òp de discipelen & Miryam néér?
Maar het
blijft de vraag
op de Dóper Yochanan speciaal daaraan al gedacht heeft?
Voor hèm is nog alleen maar zeker dat óók ´t Toekomstig Hàndelen van G d zich zàl blijven voltrekken àls een Dópe! Híj bedoelt: wie deze dope met wáter dóórstáát (èn vrùchten dienovereenkomstig voortbrengt), hèm (haar) zàl óók de dope met het vúúr
niet meer kunnen deren!
Die christenen
v/h eerste úúr der ´geméénten´
zùllen dàn dopen ´in de naam van Yehosjoea´ {´G d Rèdt´}, of,
zoals bij Mathai staat, ´in de naam des Vaders en des Zoons
& des Heiligen Geestes´?! Ook Yesj heeft dus
waarschijnlijk al eerst nèt zó gedoopt
zoals Yochanan de Doper
in Yochanan 3:22; 4:1
...

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
vorige
volgende