41218kb33In Marc 1:24 staat dé Titel zelfs in Déze
QQleQ
ZIN:
´Wàt hèb Jíj nu met òns te máken, Yesjoe van Natseret? [...]
Ìk wéét wel, wíe Jíj bènt: dé héilige G ds!´ Híer kàn die aanspreekvorm ´[...] van Natseret´
uit nazireeër, resp. nazoreeër voortgekomen zijn?
´t Is ook interessant om zó´n dwarsverbinding te leggen tussen Klaagliederen 4:7
vlg. de Griekse en Latijnse versie èn ook de verheerlijking van Yesj in Marc 9:2-9?
Want híer wòrdt óver de nazireeërs al verder doorverteld,
dat zíj zíjn àls ¨Réiner dàn sneeuw [...] àls lazuursteen wàs hùn vóórkomen!¨
Yehosjoea´s woorden over de doden, die zèlf maar hùn dóden moeten begraven (Mat 8:22 & Lu 9:60) zouden in ieder geval hùn directe oorsprong kùnnen vinden in NUMERI 6:6 (over ´nazireeër´
:
¨ÀL DE TIJD, DAT HIJ ZICH ÁÁN DÉ HÉRE GEWIJD HEEFT,
ZÀL HÍJ BÍJ GÉÉN DÓDE KÓMEN!¨
Véél wíjst erop, dàt hèt nazireeërschap ìn die tijd van Yesjoea aldus ìnhóudelijk rúimer,
ópener èn mìnder strèng gedefinieerd is geworden & opgevat werd dàn ènkel in de wetteljke voorschriften, en wel als ascetische boetedoening mèt nádrùk òp hèt gebèd, waarin gevráágd
wòrdt
òm VERGÉVING VÀN ZÒNDEN!
Van dáárúit bezíen dóet zich ook ´n samenhang vóór tùssen de nazireïsche lévensvorm
vàn Yoch de Dóper èn zíjn boetedoening
èn zíjn Dópe der Bekéring?
SH108
De modernisering dus van het religieuze veld!
Op het macroniveau van het religieus veld zijn er met de modernisering drie cruciale ontwikkelingen verbonden:
religisering, pluralisering, globalisering & religieuze promiscuïteit?
Functionele differentiatie -
de opkomst van functioneel gespecialiseerde velden van functioneel gespecialiseerde velden
van onze communicatie, interactie & organisatie - betreft niet alleen
economie, politiek, onderwijs, wetenschap, de kunsten of sport,
maar ook religie!
Negatief lijkt religie
door deze vorm van modernisering
vele v/d ´niet-religieuze´ taken te verliezen
die ´t voordien direct in eigen regie waarnam:
onderwijs, medische zorg, de opvang van behoeftige mensen,
verklaring v/h reilen en zeilen
v/d lokale gemeenschap,
etceterara.
Maar ze kan zenog steeds indirect beïnvloeden.
Positief gezien
gaat religie zich veel explicieter
& exclusiever op haar kerndomein richten,
de verbinding van het immanente
& ´t transcendente...

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
28 aug 2024
47961 Bertie, de Kroonprins, ‘n Ongelovige, in de
-
O
27 aug 2024
4796011 Agressief: Extremist Fanatiek Orthodox Zot
-
O
27 aug 2024
4795910 Toch kan ‘t fenomeen van zo’n heerschappij
-
O
27 aug 2024
47958PL9 In de moderne geschiedenis was er waar-
-
O
27 aug 2024
47957 In de Oude Wereld, die van YaHWeH, was deze
-
O
27 aug 2024
479568JR Dit ontstaan van ‘n groot gedeelte van ’t
-
O
26 aug 2024
47955 Tijdens deze reizen heeft de bijbel westerse
-
O
26 aug 2024
47954 Godsdienstwaanzin, Long Covid~vaccinaties???
-
O
26 aug 2024
47953 In de moderne geschiedenis
-
O
26 aug 2024
47952291En Telkens Opnieuw Merken We Weer Hoe Onze
-
O
26 aug 2024
47951290 Meer dan 4 jaar duurde het alweer vol met
-
O
25 aug 2024
4795028922 Bas Ragas: Jezus, waarom? Er gaan dagen
-
O
25 aug 2024
47949288Eerst heiden, jood, christen & modestroom?
-
O
25 aug 2024
47948287 Hoe YESJ nu al van iedereen geworden is?
-
O
25 aug 2024
47947286 Bas & Ad lezen samen, maar al die woorden
vorige
volgende