41217kb32 Over Yochanan de Doper werd in ´t EU
QQleQ
VAN LUCKY LUKE [1:15]
VERTELD: ¨[...]
WIJN EN STERKE DRANK ZAL HIJ NIET DRINKEN
en met de heilige Geest zal hij vervuld worden, reeds van de schoot van z´n moeder af aan [...]¨!
Over Sjimsjon werd ook al in bijna identieke bewoordingen i/h OT gesproken, als de engel vóór de ontvangenis tegen zijn moeder zegt: ¨DUS NEEM JE IN ACHT EN DRINK GEEN WIJN OF BEDWELMENDE DRANK [...], WANT VAN DE MOEDERSCHOOT AF ZAL DE JONGEN ´N
Nazireeër G ds zijn [...]¨ {Richteren 13:4-5}.
LL spreekt niet over de nazireeër of de heilige G ds (zoals de Griekse bijbel hier),
maar over de heilige Geest, die Yochanan de Doper ´heilig´ maakt?
Ook bij Yesjoea zelf zal ´t dan eveneens de heilige Geest zijn, die hèm v/d moederschoot af bestemt, maar nog véél intensiever dan Yoh de Do!
Bij Yesj bewerkt de heilige Geest zèlfs zijn hele ontstaan èn ´vergaan´!
Ook bij andere personen in deze contreien, zoals bij de hier al eerder en vaker genoemde Yirmeyahoe/Jeremia en bij de Nazireeërs vlg. de opvatting v/d Oude Kerk,
heeft de ´heiligheid v/d moederschoot àf´ betrekking op hùn leven in onthouding,
steeds in overeenstemming met nazireïsche idealen?!
Als je op de door G ds Geest bewerkte heiligheid van Yoh de Dop kan wijzen,
lukt ´t om ´t ontstaan van YESJ dóór de heilige Geest opnieuw te begrijpen.
YESJ óvertrèft YohdeDo in heiligheid, doordat hij v/d moederschoot af
zelfs dóór de heilige Geest ONTSTAAT!?
Ook de broer van Yesj, Ya´akov/Jacobus, wordt in betrouwbare bronnen
als ´n levenslange nazireeër beschreven?!!
Zijn relatie tot dé Tempel isin dit verband interessant en erg belangrijk:
¨AL VAN DE MOEDERSCHOOT AF WAS HIJ HEILIG. WIJN EN STERKE DRANK NAM HIJ NIET TOT ZICH, ÓÓK AT HIJ GEEN VLEES. ´N SCHAAR RAAKTE NOOIT ZIJN HOOFD, NOCH ZALFDE HIJ ZICH MET OLIE... HIJ WAS GEWOON ALLEEN NAAR DE TEMPEL TE GAAN, EN MEN TROF HEM DAAR AAN, TERWIJL HIJ OP ZIJN KNIEËN LAG ÈN VOOR HET VÒLK OM VERGIFFENIS SMEEKTE...!¨
Over de vroegchristelijke gemeente wordt tenslotte i/d Handelingen/Acts der Apostelen verteld, dàt er híer Nazireeërs waren geweest, voor wie SP uiteindelijk zíjn òffer gebruikte!
(HND 21:26).
Wanneer je YESJ als nazireeër kunt beschouwen, wordt met ´t oog op Ya´akov,
de ´broer des Heren´, de bijzondere ròl v/h Gebèd voor YESJ begrijpelijker,
die ook voor YohdeDop geldt.
Maar vooral de titel ¨heilige G ds¨
wordt nu duidelijk, die Yesj meekrijgt
in Marc 1:24 & Yoh 6:69...
Zó zíe je maar
wéér...?

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende