QQleQ 48 
´t Fundamentele onderscheid 
tussen vóórmoderne & moderne religie 
èn de groei van enkele grote religies in geavanceerde agrarische civilisaties
 vormen dus dé twee centrale, uit te diepen onderwerpen 
v/d moderne myDiërtjes? 
Uitkijkend naar theorieën
 die daarbij behulpzaam kunnen zijn,
 is SH ook gestuit op twee waardevolle pistes! Voor de analyse 
van agrarische civilisaties steunt hij op het  werk van Gellner & Mann:
 in 
Plough, Sword and Book uit ´88 - de titel verwijst naar de drie centrale groepen 
in agrarische civilisaties: boeren, adel & clerus - ontvouwt EG ´n globale visie 
op de wereldgeschiedenis & legt hij uit waarom uitgerekend het Westen 
op haast miraculeuze wijze ´n úitwèg 
úit die agrarische samenleving 
wist te vinden.
 In 
Nations and Nationalism uit ´83
 poneert hij dat nationalistische bewegingen & nationaal gelimiteerde staten niet voormodern zijn, 
maar gelieerd aan de moderniteit èn schetst hij als contrast ´n structureel model 
van agrarische civilisaties, waarop we nu 
kunnen voortbouwen?! 
Michael MANN {´65} ontleedt 
i/h eerste deel van 
The Sources of Social Power uit ´86 
de evolutie van politieke rijken i/d agrarische civilisaties, i/h bijzonder
 de dialectiek tussen gecentraliserende &
 decentraliserende krachten! 
SH wilde grote religies
 in agrarische civilisaties daarom ook in gelijkaardige zin interpreteren als religieuze rijken 
die de decentraliserende krachten die vóór de moderniteit zo sterk waren
 - moeizaam & nooit volledig - 
wisten te bedwingen?  
´t Tweede theoretisch anker 
vormt de theorie over axiale religies {Jaspers, 
Eisenstadt, Arnason, Wittrock}!
  
De fiosoof Karl JASPERS, 
benadrukt in Vom Ursprung und Ziel der Geschichte uit ´49 
de merkwaardige gelijktijdigheid i/h eerste millennium BC v/d opkomst v/d grote wereldreligies & filosofische stromingen in Griekenland, het Midden-Oosten, 
India & China.
  
Daarom
 noemt hij dan ook die tijd 
de ´Achsenzeit´ (assentijd of spiltijd, i/h Engels
 ´axial age´ !?
!?
 
 De historisch socioloog Shmuel Eisenstadt 
heeft die idee van axiale religies vanaf de jaren ´80 opgenomen
 & verder uitgewerkt. 
In die zin is ook myDi
 ´n soort van vrijzinnig samenraapsel van collages 
over ´t gene dat ons boeit, inspireert, vrijer kan maken & ´druk doende' 
om aan te voelen, te begrijpen en nader in en aan beschouwing, 
introspectie & correctie te onderwerpen: typisch 
menselijke bezigheden 
dus...
