ONS myTRIBESTAAN? 
DE OPKOMST VAN WERELDRELIGIES IN GEAVANCEERDE 
AGRARISCHE CIVILISATIES! 
De religieuze 
moderniteitsbenadering stelt 
dat alle religie - het religieuze veld, de religies & 
de individuele religiositeit - i/d moderniteit door en door  modern is 
en dat haar bestaan en evolutie slechts vanuit deze inbedding 
in de moderniteit begrepen 
kunnen worden? 
Dit uitgangspunt impliceert 
dat religie in andere tijden al evenzeer een eigentijdse, creatieve schepping 
in die tijd en maatschappij was! Concreter: aangezien agrarische civilisaties een heel andere maatschappijformatie zullen uitmaken dan moderne samenlevingen, 
zal ook religie in agrarische civilisaties van ´n heel andere 
orde zijn dan i/d moderniteit! 
Slechts 
wanneer we weten 
hóe religie(s) functioneerde(n) in agrarische situaties, 
kunnen we begrijpen hoezeer religie(s) veranderde(n) 
i/d overgang naar & in de moderne samenleving...
Er is nog
 ´n tweede kwestie? 
Wanneer we religie vergelijken met politiek, economie, wetenschap, kunst enzovoorts, 
vàlt de dominante aanwezigheid òp vàn ènkele grote religies 
èn dàt gedúrende een bijzonder lànge tíjd! 
De grootste
 religies van vandaag - 
christendom (2 miljard), islam (1,2 miljard), hindoeïsme (800 mijloen) & boeddhisme (400 miljoen) - groeperen meer dan 70% v/d wereldbevolking. Zij dateren allen uit deze periode 
v/d geavanceerde agrarische civilisaties. 
Er waren in die tijd 
nòg ´n paar andere grote religies actief, zoals 
confucianisme, taoïsme & 
zoroastrisme.
 En ´n aantal kleinere religies, 
zoals ´t jodendom, manicheïsme, jaïnisme 
die eveneens ´n universalistische religieuze boodschap uitdroegen, 
maar om velerlei redenen niet zó 
gróót zijn geworden. 
Hoe is ´t te verklaren 
dat dergelijke universalistische (of axiale) religies 
i/d geavanceerde agrarische civilisaties ontstonden 
en dat enkele ervan in die tijd reeds ´n opgang tot grote religies,
 tot wereldreligies konden 
doormaken?
