QQleQ 
BEGRIPPEN 
EN WAS ER GEWOONWEG 
GÉÉN EXCLUSIEF OVERKOEPELEND 
BEGRIP! 
In ´t Oude Griekenland 
sprak men, al naargelang de religieuze dimensie die geaccentueerd werd, 
van religieuze orde, vroomheid, godvrezendheid, offerdienst? In ´t Sanskriet werden eveneens 
al meerdere begrippen gebruikt, zoals dharma (wet, orde), sruti (horen), bhakti {gelovige 
verering van een godheid} & sraddi {geloof ìn ´n godheid}! In het vroegmiddeleeuwse 
China verwees men naar een religie door gebruikmaking v/d NÁÁM v/d Stìchter, 
dao (de weg) of fa {wet, methode, régel}, maar ´n equivalent v/h westerse 
geloof [belief, faith] was er uitdrukkelijk 
níet bíj! De term 
´religie´ is dus 
van westerse komaf & in z´n huidige betekenis -
 evenals moderniteit - van recente datum?! ´t Woord stamt áf v/h Latijnse ´re-
ligio/religiosus´, gewoonlijk etymologisch verklaard als bànd, verbìnding. Bij de Romeinen 
was ´t nog ´n cultische term die verwees naar de zòrg & nauwgezetheid die men bij de uitvoering 
van rituelen in àcht moest nemen!? In de overgang naar de Middeleeuwen ging men het al
 ietwat ruimer gebruiken voor het methodische leven van monniken 
en hùn ´religieuze orde´. 
Z´n moderne betekenis dateert pas 
van na 1500 & vooral na 1700, toen men via de ontdekkingsreizen enerzijds
 & de splitsing v/h christendom in meerdere confessies anderzijds ´n begrip nódig had 
òm àl deze uiteenlopende vormen van ´religieus´ gedrag ònder één nóemer onder te brengen!
 ´t Begrip ´wereldreligie´ is van ´n nòg látere datum. ´t Werd gelanceerd i/d 19de eeuw & maakte pas 
na 1870 opgang? Terwijl i/h begin nog de neiging bestond om àlléén ´t christendom als wereldreligie - 
èn dùs àls èchte religie díe èr tóe dóet - te zien, ging men allengs steeds méér wéreldreligies (h)èrkènnen. Verder kwamen in dezelfde tijd méérdere, nu algemeen gangbare 
benamingen voor niet-westerse wereldreligies in omloop, dankzij 
de geschriften vàn wèsterse réizigers, missionarissen & 
godsdienstwetenschappers: ´hindoeïsme´ tussen 
1780 & 1820, ´boeddhisme´ i/d jaren ná 1800, 
´taoïsme´ & ´confucianisme´ 
nádíen! Lèt op de ´ismen´
 i/d benamingen, waarmee de pro-
blematische indruk gewèkt werd dat de systemen 
van geloofsstellingen dé èssentie van (deze) religie(s) zijn? 
Niettemin namen de Aziatische aanhangers van deze religies zèlf ook al 
snel de westerse termino-logie óver! I/d moderniteit werd dus pas de terminologie gecreëerd 
die ons toelaat ´t religieuze domein wetenschappelijk te ondezoeken. En omdat ìn die 
terminologie onze opvattingen & waardeoordelen ver-bòrgen zìtten, is de kans òp
 èrnstige vertékeningen & anachronismen groot! Drukken wij met onze zgn. 
westerse categorieën niet onder de hand ook onze westerse zienswijze 
& ´t christendom als voorbeeldreligie dóór, bv. met de opvatting van 
religie als ´n vàn àndere levensféren ònderscheiden vèld, 
van religies àls geòrganiseerde èn gesystematiseerde 
geloofsstelsels, v/d hindoeïsme àls één religie, 
v/h confucianisme àls gesticht 
dóór Confucius?
 ´t Is belangrijk 
dat we ons bewust zijn vàn deze gevaren 
èn dat we òppàssen zowèl voor ´n àl té snelle interpretatie 
van niet-christelijke religies vlg. ´t màl v/h christendom als voor ´n identificatie 
vàn modèrne mèt vóórmoderne 
´religieuze situaties´! ´t Gevaar dàt dìt 
onderhands gebeurt, is niet denkbeeldig?! 
´t Voorstel om dergelijke begrippen dàn maar níet te hanteren, 
leidt echter nergens heen! Ten eerste hebben we nu eenmaal begrippen nódig 
èn kríjgen déze àltíjd vòrm & betekenis 
ìn ´n bepáálde còntext! 
Zeer véle - om niet te zeggen: 
bijna àlle - cruciale concepten die we i/d mens- 
& cultuurwetenschappen hanteren, hèbben nu eenmaal vaak ´n westerse oorsprong 
& moderne betekenis (bv. ´moderniteit´, ´economie´, ´maatschappij´ , ´n ònvermíjdelijk gevolg
, ´n ònvermíjdelijk gevolg 
v/h feit dàt de moderniteit voor ´t éérst dóórbràk i/h Westen {dóór, via & na onze talloze diverse confrontaties & ´schermutselingen´...  En naarmate de niet-westerse wereld snèller vèrder 
moderniseert èn in wetenschappelijk onderzoek meer méé gaat participeren, zal deze 
scheeftrekking verminderen? Ten tweede kunnen we enkel dànkzíj ´n voort-
schrijdende òpéénvòlging vàn studies & kritiek vóórúitgang boeken, 
dit is: méér ìnzicht ìn onze vóóróórdélen krijgen èn beter léren 
òmgaan mèt terminologie, theorie 
& empirie! 
Enkele patente 
eenzijdigheden wérden àl òp déze wíjze gecorrigeerd
 (bv. de identificatie van wereldreligie met christendom èn de àl té zéér 
dóór ´t christendom geïnspireerde omschrijving va religie als geloof of geloofsstelsels)? 
´t Stèrkste ìs nog wel hóevééΔΊ ìnzìchten mèt déze contextgebònden begrippen verwòrven kùnnen wòrden!! Ten slotte bewijst deze conceptuele kritiek hoezeer het religieuze veld i/d moderniteit 
òp ´n tótáál níeuwe léést wèrd 
geschoeid! 
Àls de categorieën 
òm óver religie(s) te spreken nú àl 
zó vòlkómen verànderd zíjn, hoeveel te méér dan niet de religie(s) zèlf! 
Dat is natuurlijk ook het meest interessante van het mengen van mensen uit alle
verschillende rassen, werelddelen, tijden, omgevingen, taalgemeenschappen, ontmoetingen 
& méér gedeelde ´opvoedingen´: vroeger hadden we ´pensiongasten´, kamerhuurders, 
vluchtelingen, de indo´s & ´pindachinezen´ naast katholieken, protestanten, de sekte-
leden, ongelovigen, provincialen & talloze andere ´buiten´- & 
´bìnnen´-landers. Radio, tv, moderner media, mo- 
bieltjes & de pc & wc-mogelijkheden: alsof 
deze wereld nú àl is àls één ´dorpje´ 
met 1001 zeer diverse wijken, 
containers, cellen & ´rel-
zoekers´ overal & 
alom ´voor
 ìmmer´?
















