41067 SH 41 Steeds ìs religieuze activiteit àldus?
        
QQleQ []
 
OOK EEN HACHELIJKE ONDERNEMING: 
HET KAN LÙKKEN, MAAR OOK MÌSLUKKEN! 
Vanuit het antithesedenken en het secularisatieparadigma 
lag díe uitslag al a priori vast: slechts áán de moderniteit aangepaste,
 liberale religie kon - zij ´t met moeite - nog lùkken, 
de rèst móest wel 
mislukken? 
Het religieus 
moderniseringsparadigma 
laat een dergelijke generieke verkláring níet meer toe! 
Men dient van èlk gevàl afzonderlijk te specificeren 
waaròm íets lùkt of mìslùkt. 
Om ´t concreet te maken: 
de secularisatie in Europa is geen gevolg van de moderniteit op zich, 
maar van de specifieke moeilijkheden waarin de grote Europese kerken 
terechtkwamen in de overgang 
naar de geavanceerde 
moderniteit. 
In de geschiedenis 
van de laatste 3000 jaar 
volgen maatschappijformaties 
van de geavanceerde agrarische civilisaties, 
de vroegmoderne tijd, de industriële 
en de geavanceerde 
elkaar òp! 
Vanuit 
het adagio 
´elke maatschappijformatie haar religie´ 
geeft dat drie ´hoofddelen´? Ten eerste de dynamiek 
van religie en de opgang van grote wereldreligies
 in de geavanceerde agrarische 
civilisaties.
Vervolgens 
de grote transformatie die religie en de religies 
ondergaan bij de overgang naar 
en intrede in onze 
moderniteit. 
Ten eerste 
een analyse van de evolutie 
van de laatste decennia vanuit de idee dat de moderniteit - 
en dus ook religie - in een nieuwe fase getreden is. In elk deel gaat het om 
de nauwe relatie tussen een historische maatschappijformatie 
en de positie, vormgeving en dynamiek
 van religie ìn dàt 
tijdvak?! 
Ten tweede 
wordt betoogd 
dàt wereldreligies slechts kònden òntstaan èn doorgroeien 
ìn geavanceerde agrarische civilisaties. Déze religies zijn zeer nauw verweven met de structuur 
van agrarische civilisaties - de alliantie van politiek en religie en de hiërarchische opdeling in een kleine elitaire stand tegenover de rest 
van de bevolking?
 
Met de overgang 
v/d agrarische civilisaties naar de moderniteit 
voltrekt zich i/d wereldgeschiedenis ´n breuk v/d eerste orde,
 ´n omwenteling die enkel te vergelijken is met die andere grote overgang, 
die van jagers-/verzamelaarsculturen náár agrarische samenlevingen. Àlles verandert fundamenteel 
èn dùs óók religie! Óók de wereldreligies die ´n overgang zonder moeite - & dàt ìs historisch 
´n merkwaardigheid! - overleven, nemen ´n
 nieuwe gedaante aan.
 
De these van The Great 
Transformation {Polanyi} 
of van ´The great Western Transformation´ 
{Hodgson} & de gevolgen daarvan voor religie vormen ´t onderwerp v/d ´rest´? 
Maar ook de moderniteit zèlf kènt al wel perioden van diepgaande transformatie. 
Recente ontwikkelingen & religieuze trends worden dan dus ook veel begrijpelijker 
wanneer we blijven uitgaan van ´n nieuwe overgang 
sinds de jaren ´60´v/d 
vorige eeuw! 
Zij brengt ons 
zoals we hopelijk zullen kunnen aantonen, 
in ´n nieuwe fase v/d moderniteit - & in ´n grondig 
vernieuwd religieus
 landschap?
 Gezin, 
onderwijs, religie,
kunst, wetenschap, economie,
politiek, bijgeloof & consumentisme!
Zonder verband geen verstand, gevoel, 
kunst, geneeskunde, creativiteit,
rechtvaardigheid, zingeving
& ´liefde´?

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende