41066 SH 40 Elk tijdperk kan op zijn beurt verder
QQleQ
WEER ONDERVERDEELD WORDEN -
AL IS HIEROVER MINDER EENSGEZINDHEID?
Zo onderscheidt men in agrarische samenlevingen ´chiefdoms´,
agrarische civilisaties {vanaf 3500 BC} & geavanceerde agrarische civilisaties
{vanaf ´t eerste millennium BC}! En i/d moderniteit de eerste of industriële moderniteit
tussen 1800 & 1960 & ´n tweede moderniteit na 1960. Ter aanduiding van die tweede moderniteit
kan men kiezen tussen vele namen: postindustrieel, postmodern, laat- of hoogmodern,
geavanceerde of reflexieve moderniteit,
enzovoorts?!
Er ìs geen standaard
en òp èlke benáming is wel iets aan te merken als je dat wilt!?
Tenslotte kunnen we tussen twee tijdperken ook nog ruimte laten voor ´n overgangstijdperk,
zoals de door historici genoemde ´vroegmoderne tijd´
tussen 1500 & 1800.
Je markeert in Europa
de overgang tussen de geavanceerde agrarische civilisatie v/d Middeleeuwen {500-1500}
& de industriële moderniteit. Op deze wijze kunnen we de wereldgeschiedenis interpreteren
als ´n opeenvolging van maatschappijformaties, die corresponderen met de grotere en kleine tijdperken, met daartussen overgangsfases.
Als we de laatste
500 jaar bekijken,
zien we dat het vroegmoderne overgangstijdperk gevolgd wordt
door de moderniteit, die zelf ook weer onder te verdelen is in een industriële moderniteit
van na 1800 en ´t begin van ´n tweede of geavanceerde moderniteit
sinds 1960?!
Al deze indelingen
in allerhande maatschappijformaties & tijdperken is méér dan alleen maar
´n aangenaam tijdverdrijf als slechts sport & spel, grapjes
& commerciële modefoefjes ofzo.
Ze ligt immers in ´n logisch
verlengde v/h fundamentele uitgangspunt
v/h religieuze moderniseringsparadigma, de reconstructie
van alle religie i/d moderniteit vanúit de context van die moderniteit!
Dit kan aldus alleen góed gedáán wòrden wanneer de structurele kenmerken
van elke maatschappijformatie wèl zo accuraat mogelijk
omschreven zijn?
Zo zullen we de basisstructuur v/d moderniteit omschrijven
als de combinatie van functionele differentiatie,
organisatievorming èn individualisering.
Vervolgens wordt dàn
ook onderzocht hóe de actoren deze moderne omgeving inzetten
om religie te construeren, wat niet déterministisch begrepen mag worden!
Zoals gezegd haken de actoren actief & creatief in op de mogelijkheden & beperkingen,
de kansen & de dreigingen díe de context - in casu de moderniteit - ons biedt:
dit maken èn hèrmaken va religie ìs ´ópen-ended´!
Er zijn i/d moderniteit
niet anders dan voorheen,
al vele religies {mogelijke verbindingen & veranderingen} mogelijk,
orthodox zowel als liberaal
& creatief!
We´ll see...

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
28 aug 2024
47961 Bertie, de Kroonprins, ‘n Ongelovige, in de
-
O
27 aug 2024
4796011 Agressief: Extremist Fanatiek Orthodox Zot
-
O
27 aug 2024
4795910 Toch kan ‘t fenomeen van zo’n heerschappij
-
O
27 aug 2024
47958PL9 In de moderne geschiedenis was er waar-
-
O
27 aug 2024
47957 In de Oude Wereld, die van YaHWeH, was deze
-
O
27 aug 2024
479568JR Dit ontstaan van ‘n groot gedeelte van ’t
-
O
26 aug 2024
47955 Tijdens deze reizen heeft de bijbel westerse
-
O
26 aug 2024
47954 Godsdienstwaanzin, Long Covid~vaccinaties???
-
O
26 aug 2024
47953 In de moderne geschiedenis
-
O
26 aug 2024
47952291En Telkens Opnieuw Merken We Weer Hoe Onze
-
O
26 aug 2024
47951290 Meer dan 4 jaar duurde het alweer vol met
-
O
25 aug 2024
4795028922 Bas Ragas: Jezus, waarom? Er gaan dagen
-
O
25 aug 2024
47949288Eerst heiden, jood, christen & modestroom?
-
O
25 aug 2024
47948287 Hoe YESJ nu al van iedereen geworden is?
-
O
25 aug 2024
47947286 Bas & Ad lezen samen, maar al die woorden
vorige
volgende