41066 SH 40 Elk tijdperk kan op zijn beurt verder
QQleQ
WEER ONDERVERDEELD WORDEN -
AL IS HIEROVER MINDER EENSGEZINDHEID?
Zo onderscheidt men in agrarische samenlevingen ´chiefdoms´,
agrarische civilisaties {vanaf 3500 BC} & geavanceerde agrarische civilisaties
{vanaf ´t eerste millennium BC}! En i/d moderniteit de eerste of industriële moderniteit
tussen 1800 & 1960 & ´n tweede moderniteit na 1960. Ter aanduiding van die tweede moderniteit
kan men kiezen tussen vele namen: postindustrieel, postmodern, laat- of hoogmodern,
geavanceerde of reflexieve moderniteit,
enzovoorts?!
Er ìs geen standaard
en òp èlke benáming is wel iets aan te merken als je dat wilt!?
Tenslotte kunnen we tussen twee tijdperken ook nog ruimte laten voor ´n overgangstijdperk,
zoals de door historici genoemde ´vroegmoderne tijd´
tussen 1500 & 1800.
Je markeert in Europa
de overgang tussen de geavanceerde agrarische civilisatie v/d Middeleeuwen {500-1500}
& de industriële moderniteit. Op deze wijze kunnen we de wereldgeschiedenis interpreteren
als ´n opeenvolging van maatschappijformaties, die corresponderen met de grotere en kleine tijdperken, met daartussen overgangsfases.
Als we de laatste
500 jaar bekijken,
zien we dat het vroegmoderne overgangstijdperk gevolgd wordt
door de moderniteit, die zelf ook weer onder te verdelen is in een industriële moderniteit
van na 1800 en ´t begin van ´n tweede of geavanceerde moderniteit
sinds 1960?!
Al deze indelingen
in allerhande maatschappijformaties & tijdperken is méér dan alleen maar
´n aangenaam tijdverdrijf als slechts sport & spel, grapjes
& commerciële modefoefjes ofzo.
Ze ligt immers in ´n logisch
verlengde v/h fundamentele uitgangspunt
v/h religieuze moderniseringsparadigma, de reconstructie
van alle religie i/d moderniteit vanúit de context van die moderniteit!
Dit kan aldus alleen góed gedáán wòrden wanneer de structurele kenmerken
van elke maatschappijformatie wèl zo accuraat mogelijk
omschreven zijn?
Zo zullen we de basisstructuur v/d moderniteit omschrijven
als de combinatie van functionele differentiatie,
organisatievorming èn individualisering.
Vervolgens wordt dàn
ook onderzocht hóe de actoren deze moderne omgeving inzetten
om religie te construeren, wat niet déterministisch begrepen mag worden!
Zoals gezegd haken de actoren actief & creatief in op de mogelijkheden & beperkingen,
de kansen & de dreigingen díe de context - in casu de moderniteit - ons biedt:
dit maken èn hèrmaken va religie ìs ´ópen-ended´!
Er zijn i/d moderniteit
niet anders dan voorheen,
al vele religies {mogelijke verbindingen & veranderingen} mogelijk,
orthodox zowel als liberaal
& creatief!
We´ll see...

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
-
O
31 dec 2023
45970 De Strijd Om Opvolging Tegen Het Einde Van
-
O
31 dec 2023
45969 De Nalatenschap Van Herodes?
vorige
volgende