OVER HOEVEEL SOORTEN TALEN 
EN TEKENS ER WEL NIET ZIJN QUA VORM EN INHOUD!? 
Het doet me denken aan de ouderwetse houten radio´s van vlak na de oorlog 
met al die totaal vreemde plaatsnamen & landstalen vol lampen met de Mexicaanse hond, 
muziek, praten & nieuws van 
her & der tóen!!
Wat er gebeurde 
als je antennes, draden & lampen 
kon zien, aanraken & bespelen met oude bakelieten telefoons 
en de draden die soldaten soms achterlieten op de hei na oefeningen overal
 in Koude Oorlogstijden. 
De talloze militaire 
schuttersputjes, zandige loopgraafjes, oude & nieuwe patroonhulzen, mooie kogelpunten na de wekelijkse schietoefeningen in Telgt & Horst 
bij de ´Zee´?
 ´t Ouderwetse Nederlands
 van de Statenbijbels, Gotisch schrift, talen uit omringende 
& erg verre landen? 
De foto´s uit tijdschriften &
 damesbladen, de nieuwe Donald Ducks, Robbedoezen & De Lach, Spiegel, Revue, Panorama 
naast dagelijks bijbellezen en wekelijkse kerkgang, psalmen en de gezangen en zgn. Amerikaanse topcultblaadjes, praatjes & popmuziek naast klassiek, ´t populaire radio-hoorspel & veel zang-, 
muziek- & jeugdprogramma´s 
op de radio. 
Schoolgaan leek zo 
bar kneuterig saai als je ook kon gaan fietsen met je tassen vol bibliotheekboeken 
in zon & natuur! 
In de grond 
v/d zaak ging ´t ´óude´ denken in z´n twee varianten uit van ´n antithese tussen religie
 en moderniteit? 
Enerzijds
 had moderniteit geen of weinig behoefte 
aan religie? 
 Anderzijds waren
 de oude religies, die v/d orthodoxen en conservatieven, haast nog helemaal niet meer aangepast 
a/d ¨moderniteit¨ en dus wel gedoemd 
om af te kalven.... 
Enkel liberale en vrijzinnige
 religie, wanneer ze zich weet aan te passen a/d moderniteit, heeft eventueel nog ´n toekomst ~ 
dàt is ´t twistpunt tussen de 
2 varianten? 
I/h licht v/d vitaliteit 
van orthodoxe stromingen na 2 eeuwen van moderniteit kàn deze antithese
 niet langer worden gehandhaafd! 
´t Heeft ook geen zin
 om oude tegenover moderne ideeën of religie te plaatsen, omdat er i/d moderne maatschappij geen oude religie meer ìs?! 
Alle religie i/d moderniteit is modern, 
met inbegrip v/d meest orthodoxe & 
moderniteitsvijàndige. 
Ook de religies die zich tegen
 (aspecten van) de moderniteit verzetten en nog ´n religieuze orthodoxie òpzóeken, 
staan i/d moderniteit. 
I/d politiek 
zijn conservatisme en progressisme zo´n beetje samen al rond dezelfde tijd ~ de periode
 na de Franse revolutie ~ als tegenpolen ontstaan: ´t wordt dus de hoogste tijd dat we afscheid nemen van dit antithesedenken. 
Wij zijn niet meer de enigen 
die voorstellen om al die religie, ook de orthodoxie, vanuit & niet
 tégen de moderniteit te denken?! 
´t Ìs altijd moeilijk
 om een correcte genealogie van ´n idee 
te leveren! 
Want wáár te begìnnen? 
 Décomposition-récomposition in de ´modernité religieuse´...... 
Religieuze modernisering! 
De moderne, activistische,
 ´jacobijnse´ geaardheid v/d fundamentalistische bewegingen. 
De globalisering & de moderniteit liggen aan de basis v/h moderne religieuze systeem
 & z´n religies! 
Ook zijn er islamologen 
die de islam níet vanuit de idee van oppositie tussen islam & moderniteit analyseren,
 maar juist vanuit de religiogene krachten
 v/d moderniteit.  
Kortom, 
ná ´t àfzwakken v/d secularisatiegolf i/h Westen & de aanhoudend prominente posities van religies in de niet-westerse wereld is de idee van moderniteit & modernosering van religie 
veel plausibeler geworden...
De duidelijkste tekenen van dàt er 
daadwerkelijk ´iets´ krampachtig fóut gáát zijn te vinden bij al die vreselijk gewelddadige relzoekers overal, ontelbare vluchtelingen, die ergens anders (waar dan óók?) asiel willen zoeken & de oneindige stromen van fake-nieuws, criminele hackers, onderwerelden 
& neo-holbewoners.
