40977SH 20 Fantastische dromen: lucide full colour
        
QQleQ 
 
[2] 
NIET ALLEEN 
DE VOORSPELLING 
VAN EEN WERELDWIJDE SECULARISATIETREND
 KWAM NIET
 UIT! 
Vele, zo 
niet de meeste 
secularisatietheoretici verwachtten ook ´n ´interne secularisatie´: 
minder nadruk op de rituele dimensie van religie, ´n daling van magische praktijken, 
´n groter liberalisatie van de kerken en een ontmythologisering van het geloof? 
Moderne religie zou, weliswaar in ´n bescheidener positie,
 tòch overleven als 
´liberale religie´! 
Ook deze verwachting
 bleek nu niet meer te kloppen?! In de USA
 groeiden juist de strikte, conservatieve kerken en waren ´t juist 
de liberale kerken die àchteruitgìngen!? En ook de religieuze opleving
 i/d niet-westerse wereld wordt vooral gedragen 
door fundamentalistische en/of zich 
als orthodox aandienende 
bewegingen... 
[3] 
Dàn is er de kritiek
 vanuit de historische hoek. ´t Oorspronkelijke chronologische 
Verhaal v/d ´SP´ ging ongeveer als volgt. In de Middeleeuwen stond in Europa 
de rooms katholieke kerk rond 1200 op ´t toppunt
 van haar macht. 
Hun paus kon koningen 
dwingen om op ´kruistocht´ te gaan èn intervenieerde in allerlei dynastieke 
& andere geschillen. De kerk leverde zowel de geletterden voor het politieke bestuur 
als de priesters en monniken
 voor de leiding 
v/h Vòlk? 
Daarna ging ´t bergafwaarts...
De Hervorming/reformatie 
resulteerde in ´n verdeelde - en dus verzwakte - ´christenheid´: de kerken 
werden ondergeschikt aan de Absolutistische Státen. Mèt de Verlichting kwam ook ´t atheïsme op,
dat vanaf de Franse Revolutie ´n steeds groter aanhang verwierf? Zowel de politieke als de zgn.
´wereldbeeld-definiërende´ màcht v/d kerken werd gebroken! Zij vluchtten in ´n verwerping v/d
´moderniteit´, ´n strategie die zij i/d triomferende moderniteit van ná WOII (massale scholing &
massaconsumptie) niet meer 
kònden vòlhouden. 
De jaren ´60
 & volgende brachten zo dus
´n Nieuwe Gòlf van Secularisatie, 
´n golf die deze keer óók ´t gros v/d bevolking búiten de
traditionele kerken voerde. Tòt dáár ´r secularisatieverhaal. 
Hoe overtuigend dit ook al wel klìnkt, zodra men dit grondiger 
ging bekijken, bleken er allerlei 
haken en ogen!!!
Want wáren 
die ´christelijke´ 
Middeleeuwen eigenlijk wel
 zo chrìstelijk? 
De héle bevolking 
wàs vóór de Hoge Middeleeuwen 
maar zeer spaarzaam ècht op de hoogte vàn ´t christendom! 
Wàs de moderniteit wel 
zo christelijk? 
 
Het christendom
 bleek na 1800 meerdere vèrstrèkkende réveilbewegingen te
hebben gekend - zoals nog i/d USA in de zeventiger & tachtiger
jaren v/d vorige eeuw - met als gevolg dat de gelovigen nu zo
ook díeper dàn óóit tevóren ìn ´t christendom 
waren ´gesocialiseerd´!
 
Màg men ´n uitzonderlijk
 hoogtepunt van religieuze impact - ´t pausschap 
van Innocentius III {1198-1216} - tot nòrm voor de hele 
Middeleeuwen & de positie van religie in alle voormoderne 
samenlevingen verheffen?
 
En ìs ´t überhaupt wel
mógelijk òm zó verschillende tijdvakken
àls Middeleeuwen & moderniteit ìn ´n
procrustesbed vàn méér & mìnder
dwìngen? 
Zèlfs als 
men na al dit
kritische geweld nòg opteert
vóór ´t ´SP´, dan kan ´t toch
niet meer dàt ééndúidige
Verhaal zijn van een ge-
stage neergang sinds 
´n ¨Mythische 
Gouden
Tijd...

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende