QQleQ 
 RELIGIE IN ONZE MODERNITEIT ~ 
als een vreemde entiteit in een onherbergzame omgeving ~ noodzakelijkerwijze
 terrein verliest?
Die theorie heeft wortels
 in de 19de eeuw, maar werd in feite pas uitgewerkt in de zestiger jaren van 
de vorige eeuw! Dàt waren ook al jaren van grote maatschappelijke veranderingen, jaren óók 
waarin de grote christelijke kerken in een zware crisis verzeilden 
en veel aanhang verloren? 
Om dat beter te kunnen verklaren 
grepen de godsdienstsociologen terug naar vroegere theoriën [i/h bijzonder de rationaliserings- 
en de differentiatietheorieën]! Vanaf ´t midden v/d jaren ´60 tot i/d jaren ´80 domineerde ´t secularisatieparadigma bijna volkomen het denken over de positie 
van religie i/d moderniteit?
 Er zijn vele secularisatietheorieën
 en ze spreken elkaar op een aantal punten tegen! Zèlfs over wàt secularisatie wel of niet ´precies ìs´,
 is men ´t nooit ééns geweest? Toch kun je in ´t algemeen stellen dat secularisatie gáát óver 
(1) de terugval of het terreinverlies
 (2) van vooral geïnstitutionaliseerde omgang met de transcendentie
 (3) zowel op macromaatschappelijk als opindividueel vlak
 (4) als gevolg v/d modernisering.
 Laten we dus
 nog eventjes i/h kort 
deze 4 dimensies
 bekijken! 
(1) Het verlies 
aan impact van religie op maatschappij en individu is de centrale ervaring die gethematiseerd wordt
 en de benoeming v/h paradigma als ´secularisatie´ - het seculier {werelds} máken of worden van goederen, mensen, do-meinen of maatschappij - 
is dàn óók góed gekozen? 
(2) Religie definiëren we - 
kort door de bocht, want de literatuur is natuurlijk niet meer te overzien - als de omgang mèt trancendentie, mèt hèt ¨Heilige¨...... Als we religie breed interpreteert {bv. ook humanisme & voetbal 
als religie}, dan zie je natuurlijk overal wel ergens religie & verliest ´t spreken over secularisatie 
z´n zìn! ´t Gáát bij secularisatie vooral over de geïnstitutionaliseerde religie ~ dat kunnen ook 
allerlei zeer diverse & uiterst kleine groepen of centra zijn ~ kunnen we vaststellen
 òf religie gróeit òf krìmpt {bv. in lidmaatschap, deelname,
 boekenverkoop}?! 
Louter individuele religie
 - bv. ´n religieuze ervaring op ´n wandeltocht, die niet tot zichtbaar vervolggedrag leidt - blijft maarschappelijk búiten bééld. Feitelijk handelt seculatisatie i/h Westen dus over de achteruitgang v/d grote christelijke kerken, die nu niet meer voldoende gecompenseerd wordt 
door nieuwe georganiseerde christelijke
 & niet-christelijke religie.
(3) Deze achteruitgang 
manifesteert zich zowel op macro-  
als op microvlak. I/d jaren ´60 en later léék het zonneklaar 
dat de macro-invloed v/d kerken o/d maatschappij wegsmolt als sneeuw voor de zon: 
de christendemocratische partijen gingen óveràl àchterúit, de christelijke zuilen werden ontmanteld,
 ´t ontspanningsleven ontworstelde zich aan kerkelijke bevoogding, enzovoorts, etceterara!? Hierméé páárde zich óók ´n verlies aan aanhang {i/h bijzonder daling v/h kerkbezoek} alsmede ´n geringere impact òp de nog (over)blijvende aanhang
 {bv. inzake seksuele moraal}! 
Kortom, 
de achteruitgang van de grote kerken i/h Westen
 wàs ònlóóchenbaar èn ´t secularisatie-paradigma
 was dus in die tijd zeer overtuigend.
 (4) Als oorzaak vàn díe snèller
 & dieper vàl waaraan geen ontkómen léék, verwees naar de modernisering v/d samenleving:
 náár de rarionalisering v/d samenleving (ondermeer afleesbaar aan de opkomst v/d wetenschap),
 naar de functionele differentiatie waardoor religie teruggedrongen werd úit de politiek, economie & andere sferen, naar de individualisering, naar de schaalvergroting zodat de kerken niet langer
 konden blijven voortbouwen òp bestaande kleine, gesloten gemeenschappen, maar nú
 voortáán ìn ´n anonieme sociale omgeving op zoek moesten gaan 
naar ´geïnteresseerden´?! 
Hoe meer v/d moderniteit, 
des te minder religie!? Secularisatie werd gezien
 als ´n inherent bíjproduct vàn contemporaine 
modernisering.
 
´t Gat 
werd maar àl té váák gevuld 
door ´n überneponèppopulisme à la ´boerenpartij´,
´n ´darkroom-homo-pimmologie´, de ´diverse lokale gekke geertjes´, 
de ´cherrycadeltjes´, proppenschieters en messentrekkers, bommengooiers, 
brandstichters, ´mieren- & geitenneukers´?  Wereldwijde chaos van/voor/door 
de ¨would-be-miljardairs¨, internetters, 
hackers & complottheoristen 
vol met snot, shit 
& broodjes 
poep?!!