40753  Y336   David Cope is hoogleraar musicologie
        
QQleQ
 
AAN DE UNIVERSITY OF CALIFORNIA IN SANTA CRUZ 
EN STAAT BEKEND ALS ÉÉN V/D CONTROVERSIËLER FIGUREN 
I/D WERELD VAN DE KLASSIEKE MUZIEK. Cope schreef computerprogramma´s 
die concerto´s, koralen, symfonieën en opera´s componeren: 
zijn eerste creatie heette EMI [Experiments in Musical Intelligence] 
& was gespecialiseerd in het imiteren v/d stijl 
van Johann Sebastian BACH.
 ´t Kostte zeven jaar om het programma te schrijven, 
maar zodra het er eenmaal was, componeerde EMI in één dag vijfduizend koralen à la Bach! 
Cope liet ´n selectie van deze koralen uitvoeren tijdens ´n muziekfestival
 in Santa Cruz. 
Enthousiaste mensen uit het publiek
 prezen het bezielend optreden en vertelden vòl vúúr hóe 
de muziek hèn in ´t diepst van hun wézen 
geráákt had. 
Ze wisten niet 
dat de stukken gecomponeerd waren door EMI en niet door Bach, 
en toen de waarheid werd onthuld, reageerden sommigen met somber zwijgen, 
terwijl anderen in woede ontstaken!? 
EMI bleef zichzelf verbeteren
 & leerde ook Beethoven, Chopin, Rachmaninov
 & Stravinsky imiteren! 
Cope regelde ´n platencontract voor EMI 
& ´t eerste album - Classical Music Composed by Computer - verkocht verrassend goed! 
De publiciteit wekte steeds meer vijandigheid bij kènners van klassieke muziek.
 Prof. Steve Larson v/d Uni of Oregon daagde Cope uit 
voor ´n muzikale krachtmeting. 
SL stelde voor 
om professionele pianisten drie stukken achter elkaar te laten spelen, één van Bach,
 één van EMI & één van Larson zelf. Daarna moest ´t publiek raden wíe wèlk stùk gecomponeerd had.
 Larson was ervan overtuigd dat mensen mètéén ´t verschil zouden hóren tussen bezielde mènselijke composities èn de lévenlóze creaties van ´n machine? 
Cope nam de uitdaging aan. 
Op de afgesproken dag 
kwamen honderden docenten, studenten & muziekliefhebbers bijéén i/d concertzaal v/d University 
of Oregon. Aan ´t eind van het optreden 
werd hùn méning gevraagd! 
En de úitkomst?
 ´t Publiek dàcht dat ´t stuk van EMI 
van Bach was, dat ´t Bachstuk gecomponeerd was door Larson 
& dat Larsons stuk was gecomponeerd door de computer!? Critici bléven vòlhouden
 dat de muziek van EMI in technisch opzicht uitblinkt, maar dat er iets aan ontbreekt? 
Het ìs té precíes! ´t Heeft geen diepte.
 Er zit geen léven ìn?
Maar als mensen naar de composities 
van EMI luisterden zònder vóórkennis over hun herkomst,
 prezen ze die vaak júist òm hun bezíeling 
èn emotionele resonantie! 
Ná de successen 
van EMI schreef Cope nieuwe, 
nòg geavanceerder programma´s. 
Zíjn grootste prestatie was Annie. 
EMI componeerde nog muziek volgens vooraf bepaalde régels, 
maar Annie is gebaseerd op
 machine learning! 
De muzikale stijl
 van dit programma verandert èn ontwikkelt zich constant 
naar aanleiding van nieuwe input
 vanuit de buitenwereld. 
 
Cope heeft nooit enig idee 
wat Annie nu weer zal componeren. 
´t Is zèlfs zó dat Annie 
zich niet beperkt tot ´t componeren van muzíek, 
maar ook andere kunstvormen uitprobeert, 
zoals ´t schrijven van haiku´s!
 
In 2011 publiceerde Cope Comes the Fiery Night: 
2,000 Haiku by Man and Machine. 
Sommige haiku´s waren geschreven door Annie, 
de rest door organische dichters! 
Het boek vertelt er niet bij 
wàt wat ìs.
 
Als je denkt dat je het verschil kunt zien
 tussen menselijke creativiteit & machinale output,
 is dít je kàns om díe overtuiging 
op de proef te stellen......

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende