40701 Y302 Er zijn ook emotionele en cognitieve
QQleQ
VERSCHILLEN
TUSSEN DIE TWEE HERSENHELFTEN,
HOEWEL ER GEEN SCHERP OMLÍJNDE
VERDELING IS?
Bij de meeste
cognitieve activiteiten zijn de béide hèrsenhèlften betròkken,
zíj het níet ìn gelíjke máte!
In de meeste gevallen
speelt de linkerhersenhelft bijvoorbeeld een belàngríjker ròl bij de spráák èn bij lógisch redeneren,
terwijl de rechterhersenhelft dominanter is bij het verwèrken
van rúimtelijke informátie?
Veel níeuwe kennis over de relaties
tussen de twee hersenhelften is opgegaan door onderzoek
onder epileptiepatiënten.
In ernstige gevallen van epilepsie
beginnen elektrische stòrmen ìn één kànt v/d hersenen, maar verspreiden ze zich al snèl
naar àndere délen, waardoor ´n acute epileptische aanval
ontstaat.
Tijdens dat soort toevallen
verliezen patiënten de contrôle óver hùn lichaam & als ze váák dergelijke toevallen hebben,
kunnen ze niet meer functioneren in ´n báán èn géén
nòrmáál léven léiden...
Medio 20ste eeuw verlichtten artsen,
als àlle àndere behàndelingen zònder èffèct bléven, die kwaal dóór de dìkke zenuwkabel
tùssen de twee hersenhelften dóór te snijden, zódàt elektrische stòrmen die i/d éne hersenhelft begìnnen niet kunnen overslaan
naar de àndere.
Voor hersenwetenschappers
waren deze patiënten met gescheiden hersenhèlften {lobotomie/leukotomie} ´n ware goudmijn van verblùffende onderzoeksgegevens!?
De opmerkelijkste onderzoeken
met patiënten met gescheiden hersenhelften zijn grotendeels uitgevoerd door professor Roger Wolcott Sperry, die in 1981 de Nobelprijs voor Fysiologie of Geneeskunde kreeg voor zijn baanbrekende ontdekkingen, en door zijn student, prof. Michael S. Gazzaniga.
Één onderzoek werd uitgevoerd met ´n tienerjongen!
Díe kreeg de vraag wat hij later wilde worden?
Technisch tekenaar, antwoordde hij.
Dìt antwoord kwam uit zijn linkerhersenhelft,
die ´n cruciale rol speelt bij logisch redeneren & spraak!
Maar de jongen had in zijn rèchterhèrsenhèlft nòg ´n actief spráákcèntrum,
dat niet over vocále táál gìng, maar wèl wóórden kon spèllen met Scrabblesteentjes!
De onderzoekers waren benieuwd wàt die rechterhersenhelft zou zeggen?
Dus legden ze Scrabbleblokjes op ´n tafel & schreven op ´n stuk papier:
¨WAT WIL JIJ LATER WORDEN?¨
Dìt papier legden ze lìnks v/d jongen op tafel, aan de rand van zijn blikveld!
Gegevens uit de linkerkant v/h blikveld worden verwerkt i/d rechterhersenhelft.
Aangezien de rechterhersenhelft geen vocale taal kòn gebruiken, zei de jongen niets,
maar zijn linkerhand begon razendsnel óver de tafel te bewegen om er steentjes àf te plukken,
waarmee hij ´autorace´ spelde.
Bijna griezelig
om te zien...

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
02 sep 2023
4517225192 De Beul Van Ommen: Om De Dossiers In Te
-
O
02 sep 2023
45171151De tèkst stamt uit de late middeleeuwen...
-
O
02 sep 2023
45170150MóederDrama:Ewa,Miryam,Mia,Els,Ria,Saartje
-
O
02 sep 2023
45169149’t Gegéven van ‘t Láátste Óórdeel is naast
-
O
01 sep 2023
45168148 Víer jaar eerder componeerde Antonio
-
O
01 sep 2023
45 167 147 Alle andere personages in de passies,
-
O
01 sep 2023
45166146’n Link van Liturgisch Spel naar OratorIum
-
O
01 sep 2023
45165-145In de Filmwereld kwam Pier Paolo Pasolini
-
O
31 aug 2023
45163145 De kèrn van ‘n tekstboek voor een muziek-
-
O
31 aug 2023
45161144 De persoon YÈSJ werd in ‘n muzikaal drama
-
O
30 aug 2023
45160 Partij Van De GroenLinkse ArbeidStrijdVlag?
-
O
30 aug 2023
45159pvdgla: Bulderend, dreigend, huilend, zalvend
-
O
30 aug 2023
45158 De titel zou een vingerwijzing blijken naar
-
O
30 aug 2023
45157143PS’Intensiteit Van Hartstocht Ìs Zó Hévig,
-
O
30 aug 2023
45156 142 Dáár stáán we dan. Bij de voederbak van
vorige
volgende