40701 Y302 Er zijn ook emotionele en cognitieve

QQleQ

VERSCHILLEN
TUSSEN DIE TWEE HERSENHELFTEN,
HOEWEL ER GEEN SCHERP OMLÍJNDE
VERDELING IS?
Bij de meeste
cognitieve activiteiten zijn de béide hèrsenhèlften betròkken,
zíj het níet ìn gelíjke máte!
In de meeste gevallen
speelt de linkerhersenhelft bijvoorbeeld een belàngríjker ròl bij de spráák èn bij lógisch redeneren,
terwijl de rechterhersenhelft dominanter is bij het verwèrken
van rúimtelijke informátie?
Veel níeuwe kennis over de relaties
tussen de twee hersenhelften is opgegaan door onderzoek
onder epileptiepatiënten.
In ernstige gevallen van epilepsie
beginnen elektrische stòrmen ìn één kànt v/d hersenen, maar verspreiden ze zich al snèl
naar àndere délen, waardoor ´n acute epileptische aanval
ontstaat.
Tijdens dat soort toevallen
verliezen patiënten de contrôle óver hùn lichaam & als ze váák dergelijke toevallen hebben,
kunnen ze niet meer functioneren in ´n báán èn géén
nòrmáál léven léiden...
Medio 20ste eeuw verlichtten artsen,
als àlle àndere behàndelingen zònder èffèct bléven, die kwaal dóór de dìkke zenuwkabel
tùssen de twee hersenhelften dóór te snijden, zódàt elektrische stòrmen die i/d éne hersenhelft begìnnen niet kunnen overslaan
naar de àndere.
Voor hersenwetenschappers
waren deze patiënten met gescheiden hersenhèlften {lobotomie/leukotomie} ´n ware goudmijn van verblùffende onderzoeksgegevens!?
De opmerkelijkste onderzoeken
met patiënten met gescheiden hersenhelften zijn grotendeels uitgevoerd door professor Roger Wolcott Sperry, die in 1981 de Nobelprijs voor Fysiologie of Geneeskunde kreeg voor zijn baanbrekende ontdekkingen, en door zijn student, prof. Michael S. Gazzaniga.
Één onderzoek werd uitgevoerd met ´n tienerjongen!
Díe kreeg de vraag wat hij later wilde worden?
Technisch tekenaar, antwoordde hij.
Dìt antwoord kwam uit zijn linkerhersenhelft,
die ´n cruciale rol speelt bij logisch redeneren & spraak!

Maar de jongen had in zijn rèchterhèrsenhèlft nòg ´n actief spráákcèntrum,
dat niet over vocále táál gìng, maar wèl wóórden kon spèllen met Scrabblesteentjes!
De onderzoekers waren benieuwd wàt die rechterhersenhelft zou zeggen?
Dus legden ze Scrabbleblokjes op ´n tafel & schreven op ´n stuk papier:
¨WAT WIL JIJ LATER WORDEN?¨
Dìt papier legden ze lìnks v/d jongen op tafel, aan de rand van zijn blikveld!
Gegevens uit de linkerkant v/h blikveld worden verwerkt i/d rechterhersenhelft.
Aangezien de rechterhersenhelft geen vocale taal kòn gebruiken, zei de jongen niets,
maar zijn linkerhand begon razendsnel óver de tafel te bewegen om er steentjes àf te plukken,
waarmee hij ´autorace´ spelde.
Bijna griezelig
om te zien...

gaap!
01 sep 2021 - bewerkt op 09 sep 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende