40644 Y253   De Waarheid Over Oorlog:   de Formule
        
QQleQ
KENNIS = ERVARINGEN X OPENSTAAN 
HEEFT NIET ALLEEN ONZE POPULAIRE CULTUUR 
VERANDERD, MAAR ZELFS ONS BEELD 
VAN ZWAARWICHTIGE KWESTIES 
ALS OORLOG! 
Als mensen
 in het verleden wilden weten 
of ´n bepaalde oorlog wel of niet ´rechtvaardig´ was, 
dan vroegen ze het aan ¨Gòd¨, ze vroegen het aan hun heilige boeken en ze vroegen het 
aan hun koningen, edelen en prinsen van Oranje èn de Rest v/d Regenboog plus ´n Taliban,
 Isis, Al Qaida, Willem Engel, Boef Bengel & al hun Mentens, Mengeles, 
EinsatzSonderMoordKommando´s 
etc.
Er werd niet 
veel gegeven om de meningen 
en ervaringen van Jan Soldaat, Jan Modaal of Marie Marjan met de Koekenpan
 of Meisjes met Rood Haar! Oorlogsverhalen als die van Homerus, Vergilius & Shakespeare draaiden 
om de daden van keizers, generaals, admiraals
 & ontelbare buitengewone 
volkshelden.
Ze hielden 
de ellende van oorlogen niet achter, 
maar compenseerden die ruimschoots met ´n heel menu aan glorie èn heroïek?! 
Doodgewone soldaten figureerden òfwel als stapels lijken die afgeslacht waren door één of andere Goliath, dan wel als juichende meute die een triomferende Dawiedewiedewied op de schouders neemt. Kijk bv. eens naar ´n schilderij van Jean-Jacques Walter v/d Slag bij Breitenfeld, 
die er plaatsvond op 17 september 1631 olv. Gustaaf Adolf van Zweden: 
de schilder JJW verheerlijkt koning GA die zijn leger díe dag 
leidde naar ´n beslissende 
overwinning.
 Koning Gaga 
torent hóóg bóven 
´t slagveld uit als ´n soort van OORLOGSGOD? Je krijgt de indruk 
dat DE KONING de Slag Dirigeert als ´n Schaker die zijn Pionnen Verzèt! 
Die pionnen zijn voor het grootste deel non-descriptieve figuren of kleine stipjes op de achtergrond! 
Het interesseerde Johnny Walter níet hoe zij zich voelden toen ze aanvielen op bevel, vluchtten, doodden of gedood werden en roemloos stierven: 
ze vormen een anoniem collectief 
als boevengajes!
Zèlfs als schilders
 zich op de slag zelf concentreerden
 en niet op de Commandant, bekeken ze het toffe tafereel nog steeds van Bóvenàf 
& hielden ze zich veelmeer bezig met collectieve manoeuvres
 dan met persoonlijke
 gevoelens. 
Neem
 bijvoorbeeld ´t schilderij 
dat Pieter Snayers maakte v/d Slag op de Witte Berg van november 1620:
 ut schilderij toont de katholieke overwinning op ketterse protestantse rebellen i/d Dertigjarige Oorlog.
PS wilde deze overwinning gedenken door heel precies de verschillende formaties, 
manoeuvres & glorieus fantastische troepenbewegingen vast te leggen! 
Je kunt de verschillende eenheden, hun wapentuig en hun posities 
op het slagveld heel makkelijk 
onderscheiden! 
Aan de ervaringen en gevoelens 
v/d gewone soldaten hechtte PS veel minder belang?
 Net als JJW toont ook hij ons het Slagveld van die Veldslag vanuit  Olympisch Perspectief
 van Goden & Koningen & geeft òns de indruk dat Oorlog
 ´n gigantisch schaakspel is? 
Als je nog iets beter kijkt ~ 
waarbij je eigenlijk ´n vergrootglas nodig hebt ~ 
dan zie je al dat De Slag op de Witte Berg wel íets complexer in elkaar zit 
dan ´n simpel spelletje schaakmat?! Wat op het eerste gezicht lijkt op geometrische abstractie 
blijkt bij nader inzien te bestaan uit 
bloederige gevechtsscènes!!!!!
Hier en 
daar zie je zelfs al 
de gezichten van individuele soldaten die rennen of vluchten, 
hun geweren àfschieten of ´n vijand spietsen met hun lans!  Maar al deze taferelen 
ontlenen hun betekenis aan ´n functie bìnnen het grotere gehéél?! Als we ´n kanonskogel zien 
die een soldaat aan stukken rijt, zíen we dat als onderdeel 
v/d Grote Katholieke
 Overwinning. 
Als Jan Soldaat
 aan protestantse zijde vecht, 
dàn is z´n dood zijn verdíende lóón voor rebellie en ketterij! 
Als de soldaat i/h katholieke leger vecht, 
dàn is zíjn dood ´n nóbel òffer 
vóór De Goede Zaak?
 Als we hóger kijken,
 zien we de engelen die ook 
beroepsmatig hóóg bóven ´t Slagveld zweven 
met ´n wit vaandel in ´t Latijn dat verklaart wàt er ìn déze vèldslag  
allemaal gebeurt èn waaròm díe zó vreselijk
 belangrijk was?
De Grote Blijde
Boodschap ìs dat Gòd 
keizer Ferdinand II op 8 november 1620 
gehòlpen heeft zijn 
vijanden te 
verslaan.

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende