40577  Y199  Een Vreemd Stel Potjes En Dekseltjes?
        
QQleQ 
 
ANDEREN BEWEREN HET TEGENDEEL 
EN ZEGGEN DAT RELIGIE EN WETENSCHAP TOTAAL 
AFZONDERLIJKE GEBIEDEN ZIJN?! De wetenschap onderzoekt feiten, 
religie gaat over waarden, en dáár bestaat geen ènkel verband tussen? Religies 
hebben niets te zeggen over wetenschappelijke feiten & de wetenschap moet haar mond 
houden over religieuze opvattingen! Als de paus gelooft dat àl ´t léven heilig is en dat abortus dus 
een doodzonde is, kunnen biologen die bewering staven nòch weerleggen.... Privé kan èlke bioloog 
´t met de paus ònééns zijn zoveel hij wil, maar als wetenschapper kan hij die strijd niet aanvangen?! Déze benadering klinkt misschien verstandig, maar ze gaat uit 
van een verkeerd begrip van het fenomeen religie!? 
De wetenschap houdt zich inderdaad alleen maar met feiten bezig, 
maar religies beperken zich nooit tot ethische oordelen. Religies kunnen geen 
praktische richtlijnen geven zonder feitelijke uitspraken te doen en daarìn kùnnen ze 
gemakkelijk botsen met de wetenschap. De belangrijkste onderdelen van veel religieuze dogma´s 
zijn niet hun ethische principes, maar feitelijke principes zoals ¨G D BESTÁÁT¨, ¨de ziel wordt in ´t hier-namaals gestraft voor zijn zonden¨ of ´de paus heeft altijd ge-lijk´ e.d.?! Dàt zijn allemaal feitelijke bewéringen!? Dé méést verhìtte religieuze duscussies èn veel conflicten tùssen wetenschap & 
religie drááien òm féitelijke bewéringen, & niet om éthische oordelen. Neem bv. abortus. 
De meeste vrome christenen zijn tégen, terwijl liberalen vaak vóór zijn? Dé gróótste 
twistappel is ´n feitenkwestie & geen ethische kwestie! Zowel christenen als 
liberalen geloven dat menselijk leven heilig is & nóemen móórd ´n 
gruwelijke ´hàlsmisdaad´? Ze zijn ´t alleen niet ééns óver 
bepaalde biologische feiten: begìnt menselijk léven bij 
de verwèkking, bij de gebóórte of èrgens dáár-
tùssenìn? Sommige menselijke culturen houden ´t er zelfs òp 
dàt hèt léven bij de gebóórte nog niet eens begonnen ìs! Volgens de !Kung 
uit de Kalahariwoestijn & verscheidene Inuitvolkeren i/h noordpoolgebied begint ´n mensenleven 
pas als de baby ´n naam gekregen heeft?! Als er ´n kìnd wordt geboren, wàcht de familie allereerst ´n tijdje àf vóórdàt ´t ´n náám krijgt!? Àls ze besluiten om ´t kind níet te houden (omdat 
´t ééń of ander gebrekheeft, of vanwege economische moeilijkheden) doden ze het! 
Àls ze dàt maar vóór de naamgevings-ceremonie doen, 
wordt dat niet beschouwd als moord... 
Mensen uit deze culturen vinden vast, net als liberalen & christenen, 
dàt mènsenlévens héilig zijn èn móórd ´n vreselijke misdaad is, maar 
infanticide is wèl toegestaan. 
Mòrs ´herinneringen´ 
gaan terug naar vóór die
vijf oorlogsjaren & die daarna 
over families, buren, kennissen, dorpsgenoten, 
vriendjes/vriendinnetjes: arm & rijk, dichterbij 
& verderàf i/d kinderrijke gezinnen 
van ooms, tantes, neven, nichten, kinder- & 
volksziekten, tbc, doof, blind, groot, klein, in Dordrecht/Sliedrecht, 
op de Vale Ouwe & overal elders. Indië, Korea, Berlijn, Budapest, Makarios, 
& in Italië begin jaren ´60, wereldnieuws, conflicten, veranderingen, Griekenland, Israël, Jordanië, 
Levanon, Cyprus, Turkije, Iran, Afghanistan, Pakistan, India, Nippon, Birobeidjan, Mongolia, Manchuria, Moscow, Odessa & Istanbul: 
om levenslang ´héén & wéér´ 
te krijgen, lopend, liftend, fietsend, 
varend, vliegend & nu uiteindelijk@myDi! 
Ontzaglijke hoeveelheden verschillende 
mensen-kinderen, onze dieren,
 planten &
 dromen!!






 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende