40547 Y179 Onze moderne onderwijssystemen leveren
QQleQ
TALLOZE ANDERE
VOORBEELDEN VAN REALITEITEN
DIE HET MOESTEN AFLEGGEN TEGEN
SCHRIFTELIJKE BRONNEN?
Als ik de breedte van mijn bureau méét,
maakt het weinig uit wàt voor ´n méétlàt in daarvoor gebruik!
Of ik {YNH@HD} zeg dat het 200 centimeter is of 78,74 inches,
mijn bureau blíjft éven brééd?!
Maar als bureaucratíeën mènsen de máát némen,
wordt de gekozen meetlat heel belangrijk!?
Toen scholen mensen begonnen te beoordelen
aan de hand van cijfers, betekende dàt ´n dràstische verandering i/h léven
van miljoenen studenten & docenten. Schoolcijfers zijn
´n relatief níeuwe uitvinding.
Jagers-verzamelaars
kregen nooit cijfers voor hun prestaties en duizenden jaren na de agrarische revolutie
waren er nog steeds geen of nauwelijks onderwijsinstellingen
die ze gebruikten?
Aan ´t eind v/h jáár
kreeg ´n middeleeuwse schoenmakersleerling géén stukje papier
waarop stond dat hij ´n tien had voor veters
en ´n mager zesje voor gespen.
In de tijd van Shakespeare
kon ´n student maar op twee maneren van Oxford komen:
mèt òf zònder diploma! ´t Kwàm bij níemand zelfs ook maar òp
òm de éne student ´n 7,4 als eindcijfer te geven
& aan ´n ànder ´n 8,8?!
Pas in ´t massaonderwijs v/h industriële tijdperk begonnen scholen cijfers te geven.
Toen fabrieken en ministeries eenmaal gewend waren òm ìn cíjfers te dènken, volgden ook de schólen?
Zij begonnen de waarde vàn èlke léérling àf te méten aan zijn of haar gemiddelde cijfer & de waarde van elke leraar & ieder schoolhoofd werd afgemeten aan het cijfer-gemiddelde v/d gehéle schóól!
Toen de bureaucraten de meetlat eenmaal hadden ontdekt, was het hek van de dam en veranderde ´de werkelijkheid´.
Oorspronkelijk waren scholen bedoeld voor ´t onderrichten en onderwijzen van leerlingen èn waren cijfers alleen nog maar een middel òm te zíen in hoeverre deze scholen daarin slaagden?
Maar scholen begonnen zich natuurlijk óók al snèl te rìchten òp hèt behalen van hoge, en steeds hógere, cijfers!
Zoals èlk kìnd, alle leraren & iedere onderwijsinspecteur weet, zijn de vaardigheden die je nodighebt òm ´n hóóg cijfer voor ´n examen te halen niet hetzelfde àls een èchte werkelijk gròndige kènnis vàn literatuur, biologie of wiskunde?
Èlk kìnd, iedere leraar & alle onderwijs-inspecteurs weet ook wel dat de meeste scholen voor de cíjfers zùllen gáán àls ze tùssen twee dingen moeten kiezen!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende