40508 Y138 Maar zelfs Santino kan de sceptici niet
        
QQleQ
OVERTUIGEN!
Hoe kunnen we nu
 zeker weten dat Santino zich om 7 uur ´s ochtends, 
als hij her en der stenen gaat verstoppen, ook al loopt te verkneukelen 
over de mènsen die hij straks tegen het middaguur kan bekogelen? Misschien wordt Santino 
gedreven door één of ànder niet-bewust algoritme, net als zo´n jonge eekhoorn
 die z´n nootjes verstopt ´voor de winter´, 
hoewel hij nog nooit 
een winter heeft 
meegemaakt! 
Volgens de sceptici 
neemt een mannelijke chimpansee die een rivaal aanvalt
 die hem weken eerder heeft verwond ook niet speciaal wráák! Hij regeert gewoon 
op een kortstondige vlaag van woede, zonder te weten waar díe vandaan komt?! Als ´n moederolifant een leeuw ziet die haar kalf bedreigt, rent ze erop af & riskeert zij haar leven, niet omdat ze zich herinnert dat dit haar dierbare nakomeling is die ze al maandenlang koestert, maar 
omdat ze gedreven wordt door ´n ondoorgrondelijk gevoel
 van vijandigheid ten opzichte
 van de leeuw!
 En als 
een hond op en neer 
springt van blijdschap als zijn baasje thuiskomt, 
dan komt dat niet doordat hij de man herkent die hem van kleins àf áán
 heeft gevoerd, verwend & geknuffeld: hij wordt gewoon totaal 
overmand door ´n onverklaarbaar gevoel
 van òpgetogenheid! 
We kunnen
 dit soort beweringen 
niet bewijzen of weerlèggen, 
òmdàt ze in feite variaties zijn op ´t probleem 
van àndere
 geesten.  
Aangezien we
 geen algoritme kennen 
dat bewustzijn vereist, kan alles wat ´n dier dóet beschouwd worden 
als ´t product van nietbewuste algoritmen in plááts vàn
 bewuste herinneringen 
& plannen?! 
Dus óók
 in Santino´s geval 
draait de èchte vraag om bewíjslast! 
Wat is de meest waarschijnlijke verklaring van Santino´s gedrag? 
Moeten we aannemen dat hij bewust toekomstplannen máákt èn dàt íederéén 
die denkt van níet dan maar met tégenbewijzen moet komen? Of is ´t veel redelijker 
om te denken dat die chimpansee aangedreven wordt door ´n nietbewust 
algoritme, waarbij ´t énige wàt híj bewùst vóelt ´n soort van 
mysterieuze dràng is om stenen ònder strobalen
 te verstòppen....?
En zèlfs 
àls Santino zich
 het verleden niet herinnert èn 
zich de tóekomst níet kàn vóórstellen, 
betekent dit dan dat hij géén ´zelfbewustzijn´ heeft?
 We zeggen van mensen immers zelfs dat ze zèlfbewùst zijn
 op momenten waarop ze niet bezig zijn 
met het verleden of 
de toekomst. 
Als
 ´n mensenmoeder
 haar peuter bijvoorbeeld ´n drukke wèg òp zíet lópen, 
dan denkt ze echt niet ná over verleden en toekomst. Net zoals 
de moederolifant rènt ze alléén maar òp háár kìnd àf òm hèm te rèdden! 
Waarom zeggen we niet ´t zelfde over háár als over die olifantenmoeder, nl. dat ´de moeder 
zich haastte om haar kìnd te rèdden zònder zèlfbewùstzijn, 
púúr èn àlléén door ´n 
kòrtstòndige ìmpùls´? 
Of 
stel je eens 
een jong stèl vóór 
dat hàrtstòchtelijk staat 
te zóenen tijdens hun eerste afspraakje, 
een soldaat die zwaar onder vijandelijk vúúr een gróót risico neemt òm ´n gewonde kameraad te rèdden of ´n kunstenaar die ´n meesterwerk schildert met manische penseelstreken!
 Díe stáán géén vàn àllen 
stìl bij ´t verleden of 
de toekomst. 
Wìl dat zèggen 
dat ze geen zèlfbewùstzijn hèbben
 & dat hun geestestoestand inferieur is aan die van ´n politicus 
die ´n verkíezingstóespraak ten beste geeft over zíjn prestáties uit ´t verleden 
èn z´n plànnen voor de toekomst...? 
De ouwe MòrAsíh 
onderging die voorbije driekwarteeuw 
als één héél gróót èn kléin ´àfwisselingsdrama´ tussen ´t menselijk/zoogdierlijk instinct & ´n ontluikend {zèlf}bewùstzijn, natuurlijk hàndelen & ´n geweten dat zich blijft ontplooien via alledaags gedrag 
èn ´n daarbijbehorende òntdèkkingsreis: 
vàndáár Groevenbéék, 
Vále Óuwe, Gelderland & die omringende gewesten 
& provincies, landen, werelddelen, planeten & ´t uitdijend héélal! 
Het willen blijven verkennen & herkennen via droom & dáád van wat je méémaakt 
& zó ook wilt verteren, bewerken, inperken, uitbreiden, horen, zien, voelen, aanraken, achterlaten 
& verlàngen. ´n Simpelweg complex eenvoudig geheel van geluiden, kleuren, geuren, vergezichten, beroeringen & de ontroering die daarmee gepaard gaat? Deze [voor]ouders, families, buren, 
dorpelingen en stedelingen, rassen, stammen, aardbewoners, ´hemelingen´, culturen, 
gewoontes, gesprekken, veranderingen & alle ervaringen die je alsmaar weer
 blijft opdoen als tijd- &
 wereldreiziger!
 Òf
 zoals men 
dat vroeger ook wel 
benoemde: dáár àlléén kàn 
líefde wónen, dàn àlléén is ´t leven goed, 
waar men vrij en ongedwongen 
nú óók àlles voor 
èlk ànder 
doet?!

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende