40407YNHSHD  43     Het     Recht     Op     Geluk
        
QQLEQ 
 
HÈT 
TWEEDE GROTE 
PROJECT OP DE MENSELIJKE AGENDA 
WORDT WAARSCHIJNLIJK EEN ZOEKTOCHT 
NAAR DE SLEUTEL TOT 
HET GELUK?! 
In het verleden 
hebben talloze denkers, 
profeten en gewone mensen niet het léven, maar het geluk genoemd als hèt hóógste góed!? 
In ´t oude Griekenland verklaarde de filosoof Epicurus dat ´t aanbidden van goden tijdverspilling is, 
dat er geen leven na de dood is en dat geluk
 hèt énige dóel in het léven is....
De meeste mensen 
in de klassieke oudheid 
verwierpen het epicurisme, maar tegenwoordig is het al ons standaarddenkbeeld. 
Scepsis over ´n hiernamaals drijft de mens er niet alleen toe om onsterfelijkheid na te jagen, 
maar ook aards geluk! Want wíe wil er nu nog eeuwig leven
 in onophoudelijke ellende?
Voor Epicurus 
was het najagen van geluk een persoonlijk doel! 
Moderne denkers zien het meestal juist  als ´n collectief project? Zònder regeringsbeleid, 
economische middelen en wetenschappelijk onderzoek zullen individuen niet vèr kómen ìn 
hun zoektocht naar geluk. Als je land verscheurd wordt door oorlog, als de economie 
in crisis is en als er geen gezondheidszorg is, bèn je 
waarschijnlijk al doodongelukkig?
Eind 
18de eeuw 
verklaarde de Britse filosoof Jeremy Bentham 
dat ´t hoogste goed ´de grootste hoeveel-heid geluk voor ´t grootste aantal mensen´ is en hij concludeerde dat ´t enige éérzame dóel van de staat, de markt en de wetenschap 
bestaat ìn ´t verhógen vàn òns 
wéreldwíjde gelùk! 
Politici 
moeten dus vrede stichten, 
zakenlieden moeten welvaart brengen en geleerden moeten de natuur bestuderen, 
niet voor de meerdere eer en glorie van koning, vaderland of ¨God¨, maar zodat jij en ik
 ´n gelukkiger leven kunnen en 
zullen gaan 
krijgen?
I/d 19e
 & 20e eeuw 
werd wel veel lippendienst bewezen
 aan Benthams idee, maar regeringen, bedrijven en laboratoria richtten zich toch
 op directer, duidelijker
 omlijnde doelen. 
De landen
 maten hun succes af 
aan de grootte van hun grondgebied, de toename van hun bevolking & de groei
 van hun bruto nationaal product, en niet 
aan het geluk van 
hun burgers. 
Geïndustrialiseerde landen als Japan 
volgden Duitsland en Frankrijk in het opzetten van gigantische onderwijs-, 
gezondheidszorg- & welzijns-systemen, maar die systemen waren veeleer meer bedoeld 
om de natie te versterken dàn om ´t individu-ele welzijn te bevorderen? 
Scholen werden opgericht om goed opgeleide, gehóórzame bùrgers 
te gaan blijven leveren die de natie trouw
 zouden dienen ´tot de dood´! 
Jongeren moesten
 op hun achttiende dus niet alleen patriotten zijn, 
ze moesten ook kunnen lezen en schrijven, zodat ze de dagorders van de brigadier konden lezen 
èn vooral ook strijdplannen voor de volgende dag 
konden opstellen. 
Ze moesten
 nu zo dus ook allemaal 
kunnen rekenen om de baan 
van ´n granaat te kunnen inschatten of de geheime 
codes v/d vijand
 te kraken?! 
Ze hadden ´n
 redelijke kennis van elektronica, 
mechanica & geneeskunde ook nodig om radio´s te bedienen, 
tanks te besturen èn gewonde kameraden
 te verzorgen. 
En àls ze
 úit het leger kwamen, 
werden ze geacht de natie te dienen als kantoorbeambten, 
leraren & technici, om zo een moderne economie te blijven opbouwen 
 & steeds hoger bergen belasting te betalen 
koste wat het 
kòst....

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende