40329 fl227 De commentaren bij de Thora, ´n monde-
{QQleQ} LINGE TRADITIE SINDS EZRA,
WERDEN OP SCHRIFT GESTELD IN DE TWEEDE EEUW I/D MISJNA - die enkele eeuwen later aangevuld zal worden door de Gemara, die de rabbijnse argumenten in detail bespreekt.
De eerste Talmoed, de zogenoemde Talmoed van Yeroesjalayiem, in wèrkelijkheid de vrucht v/h rabbijnse academies van Tiberias en Caesarea, begint a/h begin v/d 5e eeuw te circuleren. Maar het werk dat in de joodse wereld algemeen erkend wordt is de mythische Talmoed van Babylon.
Deze is veel preciezer en al verder uitgewerkt in de vorm waarin we hem kennen en is opgesteld na de Talmoed van Yeroesjalayiem, ook al beroept hij zich op de rabbijnen uit ´t tijdperk v/d ballingschap.
Èlk hoofdstuk van dit commentaar op de wet begint onveranderlijk met een paar regels uit de Misjna, meerdere bladzijden uit de Gemara, en wordt aangevuld door diepgaande discussies tussen rabbijnen, waaronder rabbijnen van ná de vroegste versies, met name Rasji van Troyes, ´n elfde-eeuwse meester die vermaard was om de onpartijdigheid van zijn schriftuitleg.
Om een dierbare uitspraak aan te halen van Adin Steinsalz, één v/d grootste talmoedisten uit de 20ste eeuw, die trouwens zijn eigen vertaling v/d Talmoed gepubliceerde, aangevuld met zijn commentaren: ¨DE TALMOED IS IN ZICHZELF ´N TEGENSTRIJDIGHEID.¨
Hoe kan anders dit heilige boek worden beschreven, dat niet één, maar 10 of 20 antwoorden telt op elke vraag die ´t stelt & die evengoed gaan over de halacha of WET, als over de hagada, die ethische & historische beschouwingen omvat èn wwnvoudigweg aforismen?
De Talmoed, opgebouwd uit 63 verhandelingen {over feesten, offers, zegeningen, eigendom, reinheidsregels, werk etcetera} die zelf op hun beurt onderverdeeld zijn in hoofdstukken, is daarom al snel ´n pijler v/h jodendom geworden, ´n wezenlijk onderdeel v/d joodse studie & ´t joodse leven!
Hij is, in mijn ogen, de afspiegeling van ´n traditie die zich altijd op zijn diversiteit heeft laten voorstaan, ´n verschijnsel dat tot op heden voortduurt, & dat overigens altijd t idee van ´n eenheidscheppend centraal gezàg verworpen heeft?!
´n Heel kenmerkend verhaaltje drukt deze stand van zaken volmaakt uit;; ´t is ´t Verhaal van een joodse schipbreukeling die anspoelt op een eiland. Hij bouwt twee hutten om er twee synagogen van te maken.
Jaren later wordt hij door ´n boot opgepikt. Zijn redders zijn verbaasd over zijn twee bouwsels & legt hen uit: ¨DIT IS MIJN SYNAGOGE! EN DIE ANDERE? DAT IS DE SYNAGOGE WAAR IK NOOIT ´N VOET BINNEN ZET!¨ Kortom: ´t gaat om universele verscheidenheid, meerzijdige belichting & veelzijdige inter-pretaties; vandaar ook al die rassen, gewoonten, afmetingen, kenmerken, namen & uitleggingen van wat we zijn, doen, worden, kunnen, mogen, willen & zullen gaan ervaren in de komende jaren
......

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende