40295 fl191 ParelsVoorZwijnen: Epicurus&Stoïcijnen
        
{QQleQ} 
BIJ DE DOOD 
VAN ARISTOTELES 
HEEFT ALEXANDER DE GROTE, 
DIE ZIJN LEERLING GEWEEST IS, 
EEN IMMENS RIJK GESTICHT 
TOT IN HET VERRE OOSTEN! 
Athene wordt 
´n ware smelkroes 
van allerhande overtuigingen, 
wijsheden & culturen, waarin ´t AeGYPTische,
 Mesopotamische & Aziatische denken
 elkaar steeds vaker & sneller 
gaan leren ontmoeten? 
´t Is ´n tíjd 
van oorlogen en beroering, 
in de loop waarvan de filosofen zich afkeren van de politiek
 & van het leven v/d stadstaat, die ze tot dan toe allemaal hadden overdacht,
om zich weer te richten op ´t individu 
en z´n geluk! 
Twee filosofen 
uit de gelederen v/d Academie
 stichten scholen die radicaal tegengestelde visies bieden, 
zowel ten aanzien van de zoektocht naar het persoonlijk geluk als de relatie van de mensch 
tot de wereld om hen heen en, in bredere zin, tot het héélàl 
en zijn ordenende principes?
 Tegen ´t eind 
v/d derde eeuw voj./BCE 
opent Epicurus zijn school in ´n tuin die hijzèlf onderhoudt, omdat hij van mening is 
dat zelfvoorziening dé wáárbòrg ìs voor vrijheid!
 Hoewel ´t epicurisme later
 gelijkgesteld zal worden aan genotzucht, 
staat de Stichter v/d Tuin juist ´n sóber léven voor,
 dat de ´natuurlijke & noodzakelijke´ verlangens zònder óvermaat bevredigt,
 vèr v/d ònrust v/d wéreld, gewóón en
 vóóràl i/d nabijheid van
 dierbare vrienden!
 ´t Epicurisch Gelùk ìs 
dé àfwézigheid van àlles wat de óórzaak vàn líjden kàn zijn,
ongeveer zoals ook i/d filosofie v/d Boeddha, 
om te begìnnen de verlàngens 
& de hàrtstochten. 
Vandaar dus 
dat hij ´n terugtrekking
 úit de wéreld vóórstaat, net zoals ´n gematigde ascese
 die geenszins een zoektocht naar verlossing
 in het eventuele hiernamaals is:
 Epicurus is stellig, er ìs níets 
ná de dóód......
Hij gelooft trouwens niet i/d ´goden´, 
behalve als complexe gehelen van atomen die gelukkig zijn
 in een ´tussenwereld´ & verder totaal onverschillig staan
 tegenover de mensen 
& ´t héélàl? 
We hoeven zó niets van hèn te vrezen, 
& al evenmin ook maar iets van hen te verwachten, 
zo verzekert hij! 
´t Ìs nu duidelijk 
al niet meer ´n tijd 
waarin Athene zijn atheïsten 
ter dood veroordeelde.
 
Niettemin blijft de epicurische leer 
al met al beperkt, waarschijnlijk vanwege
 haar diepe pessimisme: zij beantwoordt niet volledig aan 
de zoektocht naar ´t absolute van de
 Griekse intellectuele
 elite......

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende