40268fl162 De Eerste Verklaring Is De Vaststelling
QQleQ
VAN ONVOLDAANHEID!
Het is ´t symptoom van de ziekte die de Boeddha in zeven ervaringen uitdrukt:
de geboorte is lijden, ouderdom is lijden, de dood is lijden, trouwen met iemand van wie we niet houden
is lijden, gescheiden zijn van degene van wie we houden is lijden, niet weten dat we verlangen is lijden, de vijf groepen van gehechtheid zijn lijden!
Vijf groepen die ´t Zèlf vormen, dat voortdurend in gehaaste beweging is, dat hij als volgt onderverdeelt: de groepen van ´t lichaam [of van de materie], de gevoelens, de waarneming, vormen van de geest [emoties, driften, verlangens] en te slotte die van het bewustzijn of kènnis?
Anders gezegd: àlles in ´t léven ìs líjden, het leven zèlf is lijden, èn èlke póging van de mens om een bestendig gelùk te beréiken is slechts ´n ijdele illusie, voor zover alles onbestendig is.
´t Eerste principe van onvoldaanheid is toegeven dat we de wereld niet aan onze verlangens kùnnen onderwerpen.
Deze heldere, objectieve vaststelling is een eerste stàp òp hèt Pàd.
De tweede waarheid is een diagnose v/d oorzaak vàn ´t lijden: ´t ìs het verlàngen, zegt de Boeddha, dàt de oorzaak is van de wedergeboorte, de begeerte, genotzucht, de zucht naar zintuiglijke genoegens, de zucht zèlfs naar niet-bestaan; in werkelijkheid is dit de afwijzing v/d wet v/h karma, de ontkenning v/h verband tussen handeling & gevolg, waardoor het wezen aan de samsara gekétend ìs?
De derde waarheid stelt dat genezing mógelijk is: dàt is de volledige opheffing vàn dìt verlangen, zegt de Boeddha, dé mógelijkheid díe de mèns hééft òm vàn zijn verlangens àf te zien, zich ervan lòs te maken, te bevrijden.
Dit betekent niet dat ouderdom, ongeluk, ziekte of dood òphouden te bestaan, maar dat ´t vermogen is verworven om ze te beschouwen als uitwendige elementen v/h bestaan die niet langer aanleiding geven tot emotionele heftigheid, maar elementen v/h bestaan, die als zodanig, zonder meer, te némen zíjn!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
vorige
volgende