40225fl123JeKuntInderdaadVragenStellenBijKong Fuzi
        
QQleQ
EN ZIJN CONSTANTE STREVEN
NAAR EERBIEDWAARDIGE DISCIPLINE 
VOOR DE HIËRARCHIE?
Bij 
meerdere gelegenheden 
hamert hij erop dat kinderen hun ouders moeten 
respecteren, net als ondergeschikten hun meerderen, en dat we ons in elk opzicht 
dienen te schikken naar de maatschappelijke
conventies! 
Inbreuken 
op deze regel zijn vlg. hèm
een soort van heiligschennis, aangezien ze volkomen schijnen
 in te druisen tegen de Heilige Orde, 
te weten die van de natuur
 en de kosmos... 
Toch staat in zijn preoccupaties niet zozeer de samenleving centraal, als wel het individu...
Zijn doelstelling is namelijk niet
 het scheppen van een volmaakte samenleving, 
maar het helpen vormen van de best mogelijke MÈNSCH, 
zodat deze de best mógelijke samenleving 
kàn òpbouwen! 
Dìt nóemt híj dé déugd van mènselijkheid, die hij onophoudelijk beschrijft?
Een ´edelman´ is diegene 
die zich weet te beheersen 
èn trouw blijft aan de riten van hoffelijkheid
{Gesprekken, XII, 1}
 èn die éérbied, grootmoedigheid, oprechtheid, vlijt & gulheid verenigt 
{Gesprekken, XVII, 6}. 
Kortom, die ´de mensen liefheeft´ 
{Gesprekken, XII, 22} èn zo dé Gulden Regel volgt die door de meesters uit de Talmoed,
 de Griekse filosofen en door Yehosjoeah zo ook al in dezelfde bewoordingen 
ongeveer gedicteerd zal worden
 nu de tijd daarvoor rijp is:
 ¨WAT JIJ NIET WILT DAT MEN JOU AANDOET, 
DOE DAT OOK EEN ANDER NIET AAN!¨
 {Gesprekken, XII, 2}.
 Maar voor Kong Fuzi doet de mensch
 zijn kennis op door de Ouden te bestuderen en hun wijsheid te (her)ontdekken; 
want dit ìs dé waarborg voor de deugd van menselijkheid & juist daardoor voor maatschappelijke harmonie: zijn vertrouwen i/d mens zet hèm áán ìn ´n íeder de kiem van deze deugd te zien: 
¨IEDER MENSCH IS VAN GEBOORTE RECHTSCHAPEN!¨
 {Gesprekken, VI, 17}.
Hij prijst studeren niet aan
om ´n abstracte liefde voor ´t studeren, 
maar vanuit ´t streven naar opwekking & vervolmaking, zodat iedereen 
uit zichzelf al die regels ontdekt! 
Déze règels komen níet voort 
uit morele verboden in de zin waarin ze binnen ´t joden- 
en christendom zouden worden opgevat {als Zònde}, maar uit natuurwetten
die de universele harmonie in stand houden en essentieel zijn
voor ´t vóórtbestaan van de wéreld! In China
wordt ´t confucianisme rujia genoemd,
de School van 
de geleerden.

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende