40214 fl 105 Meesters Leerlingen & Pinksterfeesten
        
QQleQ
Individuele verlossing 
komt voortaan dus pas na inwijding tot stand? 
En deze inwijding
 wordt niet verricht door de priesters, 
die zich volledig toeleggen op ´t verrichten van rituelen & offers, maar door de meester, 
de gids/verlosser/bevrijder/begeleider, die ´t heilige zelf ervaren heeft en díe ervaring overdraagt 
in een persoonlijke relatie òp de leerling! Alle wegbereiders v/d nieuwe religieuze vormen die i/d loop 
v/d spiltijd zijn ontstaan, werden in ´t begin omringd door ´n handvol leer-lingen bij zich zich geleidelijk aan andere leerlingen/mannen/vrouwen/kinderen voegden, totdat ze hun instituties 
of kerken vormden? 
Allemaal hebben ze ervoor gekozen 
om hùn openbaring op deze wijze over te brengen & verder te gaan blijven dragen èn door de eeuwen heen is dàt zó gebleven: we vinden de figuur v/d Meester, de drager van ´n Èrfgoed, die garant staat voor ´de overdracht´, terug in alle religieuze, spirituele & filosofische tradities 
van ná KJ´s spiltijd! 
Bij de Grieken
 is ´t de diadoche, letterlijk de opvolger; i/h taoïsme is de
¨Ware Mensch¨ of ´man van recepten´; i/h jodendom de TSADIK of de ´rechtvaardige´; in de islam behoort ´t tot ´n silsila, ´keten van overdracht´, & in India zegt men graag dat de meester ´zwanger´ is van z´n leerling; vlg. ´n hindoeïstisch gezegde is de leerling ´in de handen v/d meester als ´n dode in de handen v/d lijkenwasser? 
Deze gedachte 
vinden we terug bij de christelijke meester Ignatius van Loyola, die z´n leerlingen opdroeg om ´als ´n kadaver´ te gehoorzamen [perinde ac vadaver]! 
Anders dan de priester 
definieert de meester zichzelf niet door ´n hiërarchische functie, maar door z´n eigen ervaring v/d transcendentie, die hij - tegelijk met de kennis die hem gegeven is - 
op z´n leerlingen overbrengt. 
Hij kent weliswaar
 de heilige teksten uit zijn traditie, leest ze en legt ze uit, maar zijn inter-pretaties stemmen niet altíjd overeen met die v/d orthodoxie: ze brengen vooral wijsheid & nieuwe noties, die overigens vaak met de orthodoxie botsen, zoals blijkt uit de spanningen tussen deze twee takken van religiositeit, die nòg altijd hévig zijn in alle tradities & wijsheden v/d mensheid, zoals de Franse filosoof Henri Bergson terecht analyseerde in Les deux sources de la morale et de la religion/De twee bronnen van moraal & religie & tegenover de priester, die de dogma´s & riten v/d cultus onderwijst, kiest de meester 
voor mondelinge overdracht & contact! 
Tegelijk met z´n leer 
draagt hij de bedrevenheid óver òm persoonlijk verlossing te bereiken door ascese, ´n streng leven, ´n ´gebruiksaanwijzing´ die ´t leven v/d naar verlossing dorstende leerling
 verandert.
 
Tegenover ritualisme
 plaatst hij introspectie/tegenover ´t dogma de ervaring/tegenover intellectuele constructies 
de openheid v/h hàrt! 
Déze spanningen
 tussen de institutionele religie & de inwijdende ervaring, tussen collectieve rituelen & persoonlijke spiritualiteit, zíjn nòg steeds aanwezig binnen de grote religieuze tradities die vanaf de zgn.
spiltijd zijn ontstaan, & ´waarover wij ´t hebben´ 
door de jaren heen?

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende