40202sh28AlsZwerverFlierefluiterSwiebertjeKabouter
QQleQ
KOM JE
DUS DE MEEST
VERSCHILLENDE MENSEN TEGEN OP
& ONDER WEG NAAR HET EINDE?
Je hebt
jouw eigen rug- & slaapzakje,
maar verder blijft ´t
verrassend...!!
Hellemans voorgaande bedenkingen
komen in feite allemaal neer op één fundamentele zwakheid v/d
´rational choice´-benadering van religie zoals uitgewerkt door Stark en de zijnen,
ten minste tot nu toe: ´n onderwaardering v/d tijd, v/d context
& v/d overtuigingen?!
´t Accent ligt eenzijdig
o/d rationele keuzen van individuen & organisaties!?
Er is echter geen ´punt nul´, maar een niet òp te heffen circulariteit tussen
keuze, context & overtuiging.
Stark c.s. stellen ´t voor
alsof er door de hele geschiedenis heen
maar één optimale, rationele keuze zou zijn,
namelijk die voor strikte religie! Waarom weigert ´t overgrote deel v/d bevolking dan
om lid te worden van een sekte?
En waarom
zijn sekten in vóórmoderne tijden uitzonderlijker
dan nu?
Dit laatste
kàn alleen maar verklaard worden
door ´n verandering
van context!
De moderniteit
geeft aan strikte groeperingen
inderdaad veel meer mogelijkheden
òm zich te ontplooien.
SH vertrekt níet
vanuit ´t ´rational choice´-paradigma,
maar vanuit de veranderende historische context die tot steeds nieuwe
religieuze wijzingen & innovanties
áánzet.
De context
v/d moderniteit is niet neutraal, maar constitutief?
En tòch heeft de rationele keuzebenadering
haar verdiensten!
De ´religious economy´-benadering
mag dan wel in talrijke opzichten onbevredigend blijven,
zij ìs echter uiterst nuttig om gebruikelijke & àl té vanzelfsprekende denkschema´s
die wij - zeker hier in Europa - hanteren,
in vraag stellen.
Fungeert dus ´n beetje als ´n soort van storm die ´t stof van vele jaren wegblaast en de hemel uitklaart.
Positief gesproken zijn er 2 aandachtspunten v/h ´rational choice´-paradigma die niet meer vergeten mogen & kunnen worden?
Ten eerste: individuen & groepen handelen niet irrationeel, zijn geen louter verlengstuk v/d context, ´t zijn geen sociale robotten of voortrazende kuddedieren.
Ze hebben, integendeel, hun eigen belangen & maneuvreerruimte:
zij interpreteren steeds op intelligente wijze
de context èn spélen er vaak
uiterst creatief
op ìn.
Vanaf stok,
steen & been tot &
met raketten, ruimtereizen,
ontdekkingen & creaties blíjven we zo
actief onderweg
....



Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
vorige
volgende