40199fl91IkHebDePriestersNogNietGenoemd, BehalveOm
QQleq
VAST TE
STELLEN DAT ZE
IN DE AGRARISCHE RITEN
ONTBREKEN?! In de steden, waar
de te{m}pels aan de hemel, de goden van het land of van de oogst,
en aan voorouders gewijd zijn, hebben ze voornamelijk een rituele rol:
de priesters zijn eerder ambtsdragers dan aangewezen
om met de goden
te bemiddelen!?
Ze zijn aangesteld voor de offerdieren,
die niet aan hèn voorbehouden zijn {iedereen mag offeren},
maar die wel het voornaamste deel
van hun werk vormen.
In ´t oude China
hebben offers namelijk weliswaar, net als elders,
als belangrijkste doel het ´voeden van de
onzichtbare machten´!
Maar hun tweede functie,
die spoedig de doorslag zal geven, is te dienen
als medium voor de waarzeggerspraktijken?
´t Idee maakt namelijk opgang
dat de goden, geesten of voorouders,
in ruil voor het voedsel dat aan hen geschonken wordt,
´n ´advies´ tot de offeraars richten, mìts de régels in àcht genomen worden,
in het bijzonder die voor het soort van offergave
& ´t moment waarop die plaatsvindt!
De priesters,
die de offerregels vermenigvuldigden,
maken zich ook onmisbaar als waarzeggers die de kleinste barstjes kunnen interpreteren
op de schouderbladen van dieren of schilden van schildpadden
die in ´t vuur geworpen zijn?
Zó zàl overigens ook in China
het SCHRIFT ontstaan; eerst bewaren die priesters de voorwerpen v/d
waarzeggerij om zó ´n vergelijking te kunnen blijven maken tussen het téken
& de effecten die ermee geassocieerd worden!
Later wordt die archivering
´n probleem & kopiëren ze de tekens
en daarna hun eigen commentaren} op houten tabletten of bamboebladeren,
& zo scheppen ze, rond 1700 bce/voj., ook de eerste pictogrammen
die zich tot ideogrammen
ontwikkelen zullen.
´n Halve eeuw later
gebruiken de priesters al bijna
3000 ideogrammen!!!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende