40198sh26ErIsNietsOpTegenOmDe USA Als Uitgangspunt
QQLEQ
VAN EEN
THEORIE OF PARADIGMA TE NEMEN,
maar Stark & de zijnen overdrijven!
Zij poneren
de religieuze toestand in de USA, geïnterpreteerd als
dé Vrije Màrkt, zonder meer als hèt ideaal
voor àlle tíjden èn pláátsen?
Alle andere situaties
worden als àfwijkend vàn díe nòrm
gebrandmerkt.
Zo wordt ook Europa
aan de Amerikaanse lat gemeten èn
té kòrt bevonden.
Maar zeker tot 1960
waren grote delen van Europa - en juist de meest
pluralistische zoals Zuid-Europa - meer kerks
dan de Verenigde Staten.
En meer pluralistische landen
in Europa zijn, zoals Nederland bewijst,
toch even sterk getroffen door teruggang
v/d kerkelijkheid.
Deze tegenspraak
lijkt de rationele keuzetheoretici
weinig te deren?
Zij doen alsof
hun theorie hèn al bij voorbaat gelijk geeft!
Hun discussie over Europa was tot nu toe
dan ook zwak.
De ´religious economy´-benadering
mist tot nu toe adequate analyses van buiten-Amerikaanse ontwikkelingen
(al dient gezegd, dat eraan gewerkt wordt).
Hiermee
hangt een tweede bedenking samen!
De aanhangers v/h ´rational choice´-paradigma gaan a-historisch te werk:
het verleden is voor hen zoals
het heden?
De alliantie
van het christendom
met de Romeinse keizers vanaf Constantijn in 312 interpreteren zij
als staatsinterventie in een vrije markt: het christendom kreeg van staatswege
een monopolie en dus zou het vanaf dat moment bergafwaarts zijn gegaan
met het christendom:
´the ¨CURSE¨
of Constantine´!
De theorie
staat hier opnieuw
de analyse
i/d weg.
Voormoderne maatschappijen
functioneren heel anders dan
moderne samenlevingen.
De opgang van religieuze markten
is evenals organisaties en doorgedreven individualisering
´n product v/d moderniteit.
´t Laat-Romeinse rijk beoordelen
met de maatstaf v/d Verenigde Staten van rond 2000
is ´n puur anachronisme.
Het rationele keuzeparadigma
ontbreekt ´t tot nog toe aan ´n theorie van
voormoderne maatschappijen.
Kortom,
ons heden is het gevolg van 1001 samenspelingen v/h ¨LOT¨ gedurende enkele millennia op alle terreinen des levens:
toeval, ijstijden, migraties, culturen, stammen, volken, talen, mengen & opsplitsen -
sommigen van ons kunnen hun zwerflust niet bedwingen èn maken tijdreizen zonder òphouden -
wat Mor aangaat:
ik zou nòg wel enkele mensenlevens ´kunnen genieten´
uit pure afwisselende nieuwsgierigheid?!
Vandaar ook myDi
- ´n afspiegeling ahw. van driekwart eeuw
luisteren, kijken
& doen.

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46002 Belasting Heffen Inkomst Uitgaaf Straf Slaaf
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
vorige
volgende