40187SH23Het´RationalChoice´-Paradigma:EffuhKijkuh
QQleQQ
HET SECULARISATIEPARADIGMA
VERTREKT VAN EEN NEGATIEF VERBAND
TUSSEN RELIGIE EN MODERNITEIT: met de modernisering
dalen de maatschappelijke invloed en de aanhang van de religie?
Het rationale keuzeparadigma gaat echter uit van de veronderstelling dat mensen ten allen tijde éven religieus zijn. Dalingen in geregistreerde religiositeit zijn dus slechts van tijdelijke aard en het gevolg van een inadequaat aanbod van op hun lauweren rustende kerken! Die luie kerken verliezen dan ook hun aanhang en het gat in de markt wordt gevuld door nieuwe, vitalere religieuze groeperingen?
Tenzij de oude religies zelf revitaliseren of met behulp van de staat de opkomst van nieuwe religies weten te onderdrukken! De rationele keuzebenadering van religie spijst zich uit twee bronnen.
Ten eerste formuleert het een contrastprogramma tegenover het secularisatieparadigma.
Dat is af te lezen aan de belangrijkste stellingen: religie daalt niet, maar blijft stabiel;
pluralisme leidt niet tot secularisatie, maar - omdat het concurrentie genereert - juist tot religieuze vitaliteit; sekten en niet de grote kerken vormen het vitale deel van het religieuze veld.
De rationele keuzebenadering heeft dus een hoog provocatief gehalte, zeker voor de Europeanen?
De tweede bron is de algemene ´rational choice´-theorie.
Ontstaan rond 1900 in de economische wetenschappen heeft de rationele keuzebenadering vanaf de jaren ´70 ´n grote opgang gekend in de sociale wetenschappen!
Met verpletterend overwicht domineert het paradigma het hele terrein van de psychologische, sociale & economische wetenschappen. In de USA, in ieder geval sinds de tachtiger jaren?
Met zo´n hausse kon het niet uitblijven dat de benadering uiteindelijk ook voor het deelterrein van de religie uitgewerkt werd!
Omdat rationele keuze als basisidee bij religie niet zo voor de hand ligt, gebeurde dat later dan bijvoorbeeld voor de politiek of de vrije tijd.
Deze ´religious economy´-benadering (of ´religieuze markt´-theorie) werd pas in de jaren ´70 & ´80 ontwikkeld; de grote doorbraak kwam begin jaren ´90 onder impuls v/h trio Stark, Finke & Iannaccone, en - met kritieken - Young?
Wieh? Wattuh?
Rational choice - rationele keuze!
Advertenties, sterreclame, kooplust, winstbejag,
tv-priesters & -dominees ofzo?? Cabaret? Carnaval?
Credietkaarten? ABC-wapens? De Koreaanse politici & brutale sektenaanhangers?
DJ Trump? Vlad Poetin? Dutertes? LePens, Orbáns, Wilders, Cherrycadetjes, Hans Janmaat,
Vierling, Had je me maar? Adolf Schicklgruber, Wolf Hitler, Göring, Goebbels, Himmler, Speer?
Saddamn, Khomeiny, Saoudy, Bin Laden, Erdogan, Kadaffiduck, El Assad, Bibi Netanyahoe? Arafat?
Of Teflon Mark Rutte? Boris Johnson? Die lijsten lijken
schier eindeloos met concurrerende
ticktockkikckoffkandidaten......?

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende