40187SH23Het´RationalChoice´-Paradigma:EffuhKijkuh
QQleQQ
HET SECULARISATIEPARADIGMA
VERTREKT VAN EEN NEGATIEF VERBAND
TUSSEN RELIGIE EN MODERNITEIT: met de modernisering
dalen de maatschappelijke invloed en de aanhang van de religie?
Het rationale keuzeparadigma gaat echter uit van de veronderstelling dat mensen ten allen tijde éven religieus zijn. Dalingen in geregistreerde religiositeit zijn dus slechts van tijdelijke aard en het gevolg van een inadequaat aanbod van op hun lauweren rustende kerken! Die luie kerken verliezen dan ook hun aanhang en het gat in de markt wordt gevuld door nieuwe, vitalere religieuze groeperingen?
Tenzij de oude religies zelf revitaliseren of met behulp van de staat de opkomst van nieuwe religies weten te onderdrukken! De rationele keuzebenadering van religie spijst zich uit twee bronnen.
Ten eerste formuleert het een contrastprogramma tegenover het secularisatieparadigma.
Dat is af te lezen aan de belangrijkste stellingen: religie daalt niet, maar blijft stabiel;
pluralisme leidt niet tot secularisatie, maar - omdat het concurrentie genereert - juist tot religieuze vitaliteit; sekten en niet de grote kerken vormen het vitale deel van het religieuze veld.
De rationele keuzebenadering heeft dus een hoog provocatief gehalte, zeker voor de Europeanen?
De tweede bron is de algemene ´rational choice´-theorie.
Ontstaan rond 1900 in de economische wetenschappen heeft de rationele keuzebenadering vanaf de jaren ´70 ´n grote opgang gekend in de sociale wetenschappen!
Met verpletterend overwicht domineert het paradigma het hele terrein van de psychologische, sociale & economische wetenschappen. In de USA, in ieder geval sinds de tachtiger jaren?
Met zo´n hausse kon het niet uitblijven dat de benadering uiteindelijk ook voor het deelterrein van de religie uitgewerkt werd!
Omdat rationele keuze als basisidee bij religie niet zo voor de hand ligt, gebeurde dat later dan bijvoorbeeld voor de politiek of de vrije tijd.
Deze ´religious economy´-benadering (of ´religieuze markt´-theorie) werd pas in de jaren ´70 & ´80 ontwikkeld; de grote doorbraak kwam begin jaren ´90 onder impuls v/h trio Stark, Finke & Iannaccone, en - met kritieken - Young?
Wieh? Wattuh?
Rational choice - rationele keuze!
Advertenties, sterreclame, kooplust, winstbejag,
tv-priesters & -dominees ofzo?? Cabaret? Carnaval?
Credietkaarten? ABC-wapens? De Koreaanse politici & brutale sektenaanhangers?
DJ Trump? Vlad Poetin? Dutertes? LePens, Orbáns, Wilders, Cherrycadetjes, Hans Janmaat,
Vierling, Had je me maar? Adolf Schicklgruber, Wolf Hitler, Göring, Goebbels, Himmler, Speer?
Saddamn, Khomeiny, Saoudy, Bin Laden, Erdogan, Kadaffiduck, El Assad, Bibi Netanyahoe? Arafat?
Of Teflon Mark Rutte? Boris Johnson? Die lijsten lijken
schier eindeloos met concurrerende
ticktockkikckoffkandidaten......?

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende