40186FL82OverigensVindenWeDeBelangrijksteElementen
QQLEQ
VAN DE OUD-PERZISCHE RELIGIE
IN DE VEDA´S, EVENALS IN EEN ANDER HEILIG BOEK, DE GATHA´S
EN DE AVESTA VAN ZOROASTER, DIE DOOR HUN KRITIEK OP HET BESTAANDE RELIGIEUZE STELSEL EEN BEELD GEVEN DAT OVEREENKOMT
MET DE VEDISCHE GEGEVENS.
Daarentegen beschikken we over zeer weinig archeologische elementen:
enerzijds zijn alle geschreven sporen van deze religie verdwenen, waarschijnlijk héél erg
grondig geplunderd door de aanhangers van latere godsdiensten,
in het bijzonder van het zoroastrisme, toen dat
staatsgodsdienst werd?!
Anderzijds is ons van deze religie geen tempel bekend,
waarvan de architectuur een bron van informatie had kunnen vormen:
de Oud-Perzische cultus speelde zich, net als de Vedische cultus,
in de open lucht af, rond
een heilig vuur!?
Het vuur,
dat volgens Mircea Eliade al in de prehistorie aanbeden werd,
stond centraal in de Arische geloofsovertuigingen:
het is de god ATAR.
Deze god staat niet bovenaan de hiërarchie,
maar neemt binnen het zeer uitgestrekte godendom
zelfs een lagere positie in.
Maar zijn functie is veel belangrijker dan zijn status:
hij is de enige boodschapper van de offergaven die de mensen aan de goden brengen,
het enige wezen dat in staat is om de oblaties in zijn armen te nemen en naar de hemel te vervoeren, samen met de gebeden, die daarom verplicht tegenover hèm
opgezegd moeten worden!
In de Indiase traditie wordt Atar {AGNI}
trouwens de ´koetsier van de goden´ genoemd?
Het ander element dat intrinsiek ermee verbonden is
en dat centraal staat in de Arische geloofsbasis, is het offer,
dat uiteraard door het vuur wordt verteerd!
Hetzelfde woord,
in het Sanskriet YAJNA
en in het Oud-Perzisch YASNA, wordt gebruikt
om zowel de liturgie als het offer
aan te duiden.
Het is tenslotte ondenkbaar
dat een liturgie zonder offer gehouden wordt,
dat wil zeggen zonder de goden met een offerande te voeden
{terwijl ze eten, komen er uit hun mond zegeningen,
voor wie hèn dìt voedsel gestuurd heeft}
en hen in staat te stellen om hun
weldaden voort te zetten.

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende