40149SH18 Heilig,Religieus,Ongelovig,Heidens e.d.?
QQleQ
VIER DIMENSIES IN HET KORT!
Het verlies aan impact van religie op maatschappij & individu
is de centrale ervaring die gethematiseerd wordt & de benoeming v/h paradigma als secularisatie -
het seculier {´werelds´} maken of worden van goederen, mensen, domeinen of maat-schappij - is dan
ook goed gekozen! Religie definiëren we - even kort door de bocht, want de literatuur is natuurlijk niet
te overzien - als omgang met transcendentie,
met ´t ¨Heilige¨?
Als je religie heel erg breed interpreteert
{bv. ook humanisme en voetbal als religie}, dan zie je natuurlijk overal religie
en verliest ons spreken over secularisatie z´n zìn! ´t Gaat ons dus in feite vooral
om geïnstitutionaliseerde religie - zoals ook wel in kleine groepen of centra - want enkel bij geïnstitutionaliseerde ´godsdienst´ kun je vaststellen of ´t groeit of krimpt {bv. dmv. lidmaatschap, boekenverkoop etc.}?
Louter individuele religie -
bv. ´n religieuze ervaring op ´n wandeltocht,
die niet tot zichtbaar vervolggedrag leidt - blijft maatschappelijk buiten beeld.
Feitelijk handelt secularisatie i/h Westen dus over de achteruitgang v/d grote christelijke kerken,
die niet voldoende gecompenseerd wordt
door nieuwe georganiseerde christelijke &
niet-christelijke religie.
Deze achteruitgang
manifesteert zich zowel op macro-
als op microvlak In de jaren ´60 & later
leek ´t zonneklaar dat de macro-invloed v/d kerken
op de maatschappij haast ´wegsmolt´ als sneeuw voor de zon:
christendemocratische partijen gingen overal achteruit,
christelijke zuilen werden ontmanteld,
het ontspanningsleven ontworstelde
zich aan kerkelijke bevoogding,
enzovoort.
Hiermee paarde zich ook
´n verlies aan aanhang (i/h bijzonder daling
v/h kerkbezoek) alsmede ´n geringe impact op de nog blijvende
aanhang (bv. inzake seksuele moraal, huwelijk,
zondagsschool & onderwijs
´met de bijbel´
!
Kortom,
die achteruitgang
v/d grote kerken i/h ´vrije´
Westen was onloochenbaar & ´t
secularisatieparadigma was aldus
in die tijd zeer
overtuigend.

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
vorige
volgende