QQleq
DE SOCIALE 
HERKENNING & OVERERVING, 
ZOWEL MATERIEEL ALS BINNEN DE DYNASTIE, 
WORDT DE IDENTITEIT VAN ‘N FAMILIE NOODZAKELIJK:
 ‘n familie is verbonden geraakt met ‘n naam die de gezamenlijke familieleden identificeert. 
‘t Volstond 
voortaan niet  langer 
òm alleen nog maar ‘n voornaam te hebben, 
voortaan is men ook de ‘zoon/dochter 
van’? 
Omdat mensen hùn identiteit 
in de eerste plaats door hùn NÁÁM verkrijgen, 
lijkt ‘t volkómen logisch dat voor de goden hetzelfde geldt:
 terwijl vroeger de geesten met hùn functie aangeduid werden (de geest van deze bliksem, 
die zòn, de bomen, van de ÉNE of andere diersoort en dergelijke), wordt voortaan ook de naam van goden aan hùn functie 
verbonden.
 Èn zoals 
later, in de Middeleeuwen, 
elke westerse nederzetting een beschermheilige zou meekrijgen, 
werden de steden in Mesopotamië, èn in bredere zin de steden uit de Bronstijd 
die geleidelijk aan op het stenen tijdperk volgde, onder bescherming geplaatst van een God 
die niet exclusief is, maar die geacht werd in het bijzonder óver díe Stàd te wáken èn deze ten opzichte van andere steden te bevoorrechten? 
Was ? G d’s tempel 
van Yeroesjalayiem Ha Makom, Amsterdam ??  is al met al nu 
zó Groot Mokum geworden! 
AeGYPTe kent aan het einde vierde millennium v.o.j. ook een vèrgelijkbare ontwikkeling, 
met de stichting van een centralistische màcht, als een voorloper 
van de éérste faraodynasties v/h begin 
v/h derde millennium. 
Door de talrijke 
mondelinge/beschreven parabels
of gelijkenissen uit deze periode met èlk ander te vergelijken kàn begrepen worden volgens welke Unieke Mechanismes de diverse godendommen zich ontwikkeld hebben, ‘n mechanisme dat vergelijkbaar is 
in alle klassieke samenlevingen 
uit ‘t Midden-Oosten.
 De bestuurlijke 
éénheid v/h oude Egypte 
heeft geen religieuze wereld tot gevolg: in èlk dorp & iedere stad wordt ‘n god erkend - 
of opgedrongen door dé Leidende Familie, die déze God 
dé mooiste Tempel v/d stad 
geschonken heeft? 
Hoewel deze figuur ‘n stad beschermt, 
kùnnen óók andere goden vereerd worden,
 soms in belendende tempels! Sommige van die goden worden alleen
 in lokale kring vereerd, dan wel door een groep mensen 
of ‘n beroepsgroep in een stad, of in breder verband 
in meerdere steden. 
Andere goden genieten
 ? ? ‘n bredere steun onder de mensen & hebben ‘n republiek die zich over ‘t land uitstrekt! In Egypte was dat bijzonder ‘t geval met de goden die gesteund worden daar de farao’s, die indrukwekkende tempels voor hèn oprichten & ook deze bouwprojecten op schrift stellen i/d Koninklijke Annalen als dé méést gedenkwaardige gebeurtenissen onder hùn regering, naast de voor deze goden georganiseerde ? feesten, die ‘t hele land 
op de been zijn gaan brengen 
(Poeriem)? 
Meerdere godheden 
genieten de steun v/d farao’s, 
bv. Horus, de valkgod die met het koningschap geassocieerd wordt; Ra, de zonnegod uit Heliopolis, 
die vanaf de vijfde dynastie (2500 tot 2300BCE) wordt, de oppergod & vader van de farao; & later de God Osiris & de godin Isis, zijn zus èn echtgenote, afkomstig 
uit de omgeving van Busiris, 
in de Nijldelta. 
Naarmate de samenleving 
hiërarchischer wordt ingedeeld, volgt het godendom 
in feite dezelfde ontwikkeling; de aanwezigheid v/d godheden wordt voortaan geordend volgens 
een verticale hiërarchie die de mens 
als uitgangspunt heeft.
Wanneer er zich
koninkrijken vormen 
& koningen aangesteld worden, 
maken de grote goden zich eveneens los 
uit de massa godheden & omringen ze zich met hulpgoden, 
raadgevers, uitvoerders èn nodige bemiddelaars, geworven onder 
de lagere goden, onder wie goden van veroverde, in het 
koninkrijk opgenomen 
steden.
?️
☮️
?
?
?