40123 Flo 52 Om Organisatorische Redenen & Vanwege

QQleq

DE SOCIALE
HERKENNING & OVERERVING,
ZOWEL MATERIEEL ALS BINNEN DE DYNASTIE,
WORDT DE IDENTITEIT VAN ‘N FAMILIE NOODZAKELIJK:
‘n familie is verbonden geraakt met ‘n naam die de gezamenlijke familieleden identificeert.

‘t Volstond
voortaan niet langer
òm alleen nog maar ‘n voornaam te hebben,
voortaan is men ook de ‘zoon/dochter
van’?

Omdat mensen hùn identiteit
in de eerste plaats door hùn NÁÁM verkrijgen,
lijkt ‘t volkómen logisch dat voor de goden hetzelfde geldt:
terwijl vroeger de geesten met hùn functie aangeduid werden (de geest van deze bliksem,
die zòn, de bomen, van de ÉNE of andere diersoort en dergelijke), wordt voortaan ook de naam van goden aan hùn functie
verbonden.

Èn zoals
later, in de Middeleeuwen,
elke westerse nederzetting een beschermheilige zou meekrijgen,
werden de steden in Mesopotamië, èn in bredere zin de steden uit de Bronstijd
die geleidelijk aan op het stenen tijdperk volgde, onder bescherming geplaatst van een God
die niet exclusief is, maar die geacht werd in het bijzonder óver díe Stàd te wáken èn deze ten opzichte van andere steden te bevoorrechten?

Was ? G d’s tempel
van Yeroesjalayiem Ha Makom, Amsterdam ?? is al met al nu
zó Groot Mokum geworden!

AeGYPTe kent aan het einde vierde millennium v.o.j. ook een vèrgelijkbare ontwikkeling,
met de stichting van een centralistische màcht, als een voorloper
van de éérste faraodynasties v/h begin
v/h derde millennium.

Door de talrijke
mondelinge/beschreven parabels
of gelijkenissen uit deze periode met èlk ander te vergelijken kàn begrepen worden volgens welke Unieke Mechanismes de diverse godendommen zich ontwikkeld hebben, ‘n mechanisme dat vergelijkbaar is
in alle klassieke samenlevingen
uit ‘t Midden-Oosten.

De bestuurlijke
éénheid v/h oude Egypte
heeft geen religieuze wereld tot gevolg: in èlk dorp & iedere stad wordt ‘n god erkend -
of opgedrongen door dé Leidende Familie, die déze God
dé mooiste Tempel v/d stad
geschonken heeft?


Hoewel deze figuur ‘n stad beschermt,
kùnnen óók andere goden vereerd worden,
soms in belendende tempels! Sommige van die goden worden alleen
in lokale kring vereerd, dan wel door een groep mensen
of ‘n beroepsgroep in een stad, of in breder verband
in meerdere steden.

Andere goden genieten
? ? ‘n bredere steun onder de mensen & hebben ‘n republiek die zich over ‘t land uitstrekt! In Egypte was dat bijzonder ‘t geval met de goden die gesteund worden daar de farao’s, die indrukwekkende tempels voor hèn oprichten & ook deze bouwprojecten op schrift stellen i/d Koninklijke Annalen als dé méést gedenkwaardige gebeurtenissen onder hùn regering, naast de voor deze goden georganiseerde ? feesten, die ‘t hele land
op de been zijn gaan brengen
(Poeriem)?

Meerdere godheden
genieten de steun v/d farao’s,
bv. Horus, de valkgod die met het koningschap geassocieerd wordt; Ra, de zonnegod uit Heliopolis,
die vanaf de vijfde dynastie (2500 tot 2300BCE) wordt, de oppergod & vader van de farao; & later de God Osiris & de godin Isis, zijn zus èn echtgenote, afkomstig
uit de omgeving van Busiris,
in de Nijldelta.

Naarmate de samenleving
hiërarchischer wordt ingedeeld, volgt het godendom
in feite dezelfde ontwikkeling; de aanwezigheid v/d godheden wordt voortaan geordend volgens
een verticale hiërarchie die de mens
als uitgangspunt heeft.

Wanneer er zich
koninkrijken vormen
& koningen aangesteld worden,
maken de grote goden zich eveneens los
uit de massa godheden & omringen ze zich met hulpgoden,
raadgevers, uitvoerders èn nodige bemiddelaars, geworven onder
de lagere goden, onder wie goden van veroverde, in het
koninkrijk opgenomen
steden.

?️
☮️
?
?
?
03 mei 2021 - bewerkt op 08 mei 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende