40110 flog39 We Weten Hoe ´t Verhaal Afloopt: Kaïn
        
QQleQ
ONTSTEEKT IN 
DODELIJKE WOEDE ALS ¨G D¨ ZÍJN OFFER
níet aanvaardt, maar wèl dat van Abel, en viert ´t gewèld 
dat hij ìn zich heeft bòt door zijn broer te vermoorden! G d vervloekt hem, 
verjaagt hem van de vruchtbare akker tot in ´t land van Nòd, ´ten oosten van Eden´, 
& veroordeelt hèm
 tot zwerven! 
Toch is 
de zuiverende kracht 
van ´t offer alleen werkzaam als ´t mechanisme ervan in zekere zin voor de mens verborgen is, 
anders kan ´t geweld niet overgedragen worden 
& ´t slachtoffer niet worden verwisseld? 
Om te slagen 
moeten de gelovigen
de rol die het geweld erin speelt niet kunnen doorzien, evenmin 
als de middelen die gebruikt worden 
om het geweld af te leiden. 
De stelling 
die de offerende stam 
officieel erkent & aanvaardt luidt daarom dat ´r ´n gave ´aan G d´ wordt gedaan 
òm zijn woede te stillen. 
In groepen 
waarin geen preventiesysteem voor geweld bestaat, 
waarin een willekeurige handeling een bloedige spiraal van wraak & weerwraak teweeg kan brengen, 
is de kanalisering van geweld door een zondebok in die zin dus 
absoluut noodzakelijk om 
de orde te bewaren. 
Omgekeerd 
verliest ´t offer 
zijn bestaansreden
 zodra samenlevingen zodanig aan complexiteit winnen dat ze ´n rechtsstelsel invoeren, 
al blijft ´t bijna vanzelf voortbestaan, zoals in het Oude ROME & ´t Oude GRIEKENLAND,
 of de symbolische vorm v/d christelijke avondmaalsviering, waarin - zoals we vaak vergeten -
 ook een mensenoffer herdacht wordt: het offer van Yesjoea, die 
aan ´t kruis stierf om de héle
 mènsheid te redden?
 Niet zozeer 
de these v/d Franse filosoof, maar 
de uitwerking ervan heeft tot controverses geleid, 
omdat daarin de spirituele rol v/h offerritueel, &
meer i/h algemeen religie, versluierd wordt 
ten gunste van uitsluitend
 haar sociale rol. 
Zo stelt Girard: 
´Religie is gebaseerd op ´t zondebokmechanisme; 
ze heeft tot taak de gevolgen van dit mechanisme in stand te houden 
of te vernieuwen, dwz. ´t geweld buiten de gemeenschap te blijven houden´. 
Deze constatering is ten dele juist maar gaat voorbij aan ´n wezenlijk 
element: ´t religieuze gevoel, door Rudolf Otto beschreven 
als ´t numineuze, dat de mens 
eigen is. 
Dit gevoel 
heeft zich inderdaad ontwikkeld, ´t heeft 
verschillende vormen aangenomen afhankelijk v/d wereld  die de mens 
heeft gevormd; het is geconditioneerd door de sociale en culturele 
context & heeft deze tegelijkertijd beïnvloed en zelfs, in voort-
durende wisselwerking, mede vormgegeven. Blijft niettemin 
dat religieuze constructies, v/d meest archaïsche tot de 
meest ontwikkelde, waarschijnlijk vóór àlles óók ´n 
antwoord zijn op innerlijke vragen en angsten?!
 
In de loop der eeuwen zullen ze deze angsten 
op uiteenlopende manieren kanaliseren, zoals we zien, 
met dogma´s & riten die zich in verschillende
 richtingen zullen ontwikkelen, afhankelijk
 v/d plaats & de cultuur 
waar ze zich 
vormen!?
 
Vandaar ook
al die diverse primitieve 
heidense, joodse, christelijke, orthodoxe, 
katholieke, protestantse, reformatorische, baptistische, sektarische èn 
pinkstergemeenten inclusief palingboeren, sun myong moonies, 
charles mansons, jim jones, david koresh, vlad putins, 
dj trumps, dutertes, orbáns, lepens, de 
gekke verwilderde geertjes, 
de cherrycadetjes 
aso!?

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende