40110 flog39 We Weten Hoe ´t Verhaal Afloopt: Kaïn

QQleQ

ONTSTEEKT IN
DODELIJKE WOEDE ALS ¨G D¨ ZÍJN OFFER
níet aanvaardt, maar wèl dat van Abel, en viert ´t gewèld
dat hij ìn zich heeft bòt door zijn broer te vermoorden! G d vervloekt hem,
verjaagt hem van de vruchtbare akker tot in ´t land van Nòd, ´ten oosten van Eden´,
& veroordeelt hèm
tot zwerven!
Toch is
de zuiverende kracht
van ´t offer alleen werkzaam als ´t mechanisme ervan in zekere zin voor de mens verborgen is,
anders kan ´t geweld niet overgedragen worden
& ´t slachtoffer niet worden verwisseld?
Om te slagen
moeten de gelovigen
de rol die het geweld erin speelt niet kunnen doorzien, evenmin
als de middelen die gebruikt worden
om het geweld af te leiden.
De stelling
die de offerende stam
officieel erkent & aanvaardt luidt daarom dat ´r ´n gave ´aan G d´ wordt gedaan
òm zijn woede te stillen.
In groepen
waarin geen preventiesysteem voor geweld bestaat,
waarin een willekeurige handeling een bloedige spiraal van wraak & weerwraak teweeg kan brengen,
is de kanalisering van geweld door een zondebok in die zin dus
absoluut noodzakelijk om
de orde te bewaren.
Omgekeerd
verliest ´t offer
zijn bestaansreden
zodra samenlevingen zodanig aan complexiteit winnen dat ze ´n rechtsstelsel invoeren,
al blijft ´t bijna vanzelf voortbestaan, zoals in het Oude ROME & ´t Oude GRIEKENLAND,
of de symbolische vorm v/d christelijke avondmaalsviering, waarin - zoals we vaak vergeten -
ook een mensenoffer herdacht wordt: het offer van Yesjoea, die
aan ´t kruis stierf om de héle
mènsheid te redden?

Niet zozeer
de these v/d Franse filosoof, maar
de uitwerking ervan heeft tot controverses geleid,
omdat daarin de spirituele rol v/h offerritueel, &
meer i/h algemeen religie, versluierd wordt
ten gunste van uitsluitend
haar sociale rol.

Zo stelt Girard:
´Religie is gebaseerd op ´t zondebokmechanisme;
ze heeft tot taak de gevolgen van dit mechanisme in stand te houden
of te vernieuwen, dwz. ´t geweld buiten de gemeenschap te blijven houden´.
Deze constatering is ten dele juist maar gaat voorbij aan ´n wezenlijk
element: ´t religieuze gevoel, door Rudolf Otto beschreven
als ´t numineuze, dat de mens
eigen is.

Dit gevoel
heeft zich inderdaad ontwikkeld, ´t heeft
verschillende vormen aangenomen afhankelijk v/d wereld die de mens
heeft gevormd; het is geconditioneerd door de sociale en culturele
context & heeft deze tegelijkertijd beïnvloed en zelfs, in voort-
durende wisselwerking, mede vormgegeven. Blijft niettemin
dat religieuze constructies, v/d meest archaïsche tot de
meest ontwikkelde, waarschijnlijk vóór àlles óók ´n
antwoord zijn op innerlijke vragen en angsten?!

In de loop der eeuwen zullen ze deze angsten
op uiteenlopende manieren kanaliseren, zoals we zien,
met dogma´s & riten die zich in verschillende
richtingen zullen ontwikkelen, afhankelijk
v/d plaats & de cultuur
waar ze zich
vormen!?

Vandaar ook
al die diverse primitieve
heidense, joodse, christelijke, orthodoxe,
katholieke, protestantse, reformatorische, baptistische, sektarische èn
pinkstergemeenten inclusief palingboeren, sun myong moonies,
charles mansons, jim jones, david koresh, vlad putins,
dj trumps, dutertes, orbáns, lepens, de
gekke verwilderde geertjes,
de cherrycadetjes
aso!?

engel
30 apr 2021 - bewerkt op 05 mei 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende