40109 flog38 Geweld & Het Heilige: Naar Hun Strikt
QQleQ
RELIGIEUZE FUNCTIE,
ALS OFFERGAVE AAN DE GODEN,
spelen al deze ´Heilige Moorden´ ´n Sleutelrol:
het Garanderen van de Samenhang
van de Groep?!
´n Mèns slàcht je niet
op dezelfde wijze als een kip slacht:
in ´t eerste geval worden de rituelen verricht met ´n karakteristieke plechtstátigheid
èn òmgeven door ´n sterke emotionele láding die De Stàm op de been brengt rond een daad
die als ´n overtreding beschouwd wordt & die dùs àlléén ìngewijden,
over ´t algemeen mànnen vànàf de pubertíjd,
mógen bíjwonen!?
Déze kènmerken
zijn beschreven door etnológen die in de eerste helft van de 20ste eeuw
nog de laatste volksgroepen geobserveerd hebben die dìt soort offers bedréven,
zoals de Dayak op Borneo of de Batak op Sumatra?! Binnen deze groepen geeft de voltrekking
van het Òffer de waardigheid van een man aan; soms vormt het een voorwaarde
voor zijn huwelijk. Daarbij ziet de schedel van het slachtoffer, eenmaal
schoongemaakt & versierd, tóe op de grote familiegebeurtenissen,
in ´t bijzonder geboorten, aangezien in hèm nú vóórtáán
de geesten van de aangeroepen goden huizen.
De slachtoffers
worden meestal búiten de stam gekozen:
het is dé Ànder, uiteraard ´n vijand,
die altijd op de loer ligt!
Minder vaak behoort ´t slachtoffer
tot de eigen groep. In dat geval is het offer nòg plèchtiger èn gewèlddádiger,
en daarmee verenigt het degenen die eraan deelnemen
nòg stèrker?
In 1972 stelde de filosoof
René Girard in La Violence et le Sacré dat geweld en het heilige onafscheidelijk samengaan
& werkt hij de rol v/h ´grondleggende geweld´ uit als die van
de ´ZÒNDEBOK´.
´t Offer is geen
verzoenende daad, zo verklaart hij, maar een middel om het geweld dat inherent is
aan elke groep af te wenden, er een uitlaatklep voor te vinden, ´n zondebok, & zó de stàm te beschermen tegen deze neiging die onlosmakelijk
met de groep verbonden is!
RG definieert het offer
als ´een ware collectieve overdrachtshandeling die ten koste v/h slachtoffer verricht wordt
& die steunt op de interne spanningen, wrok, rivaliteit, alle neigingen
tot onderlinge agressie binnen de gemeenschap´!
Als voorbeeld
geeft hij het bijbelse geval van de zonen van Adam en Eva: Abel, de veehoeder,
en Kaïn, de landbouwer.
De één òffert aan G d
´t eerstgeboren dier uit zijn kudde, terwijl de ander alleen zijn oogst te bieden had
& zich daarom gespeend zag van offer
als uitlaatklep?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende