40037fl250 Ook De Val v/h West-Romeins Rijk In 410
        
QQLEQ
BLIJFT NIET 
ZONDER GEVOLGEN VOOR 
HET CHRISTENDOM, dat vanaf dàn 
schèrp verdeeld is in de Oriënt en het Westen, 
waarbij elk van beide Kerken haar eigen weg vervolgt 
& de onderlinge kloof steeds breder wordt? In ´t Westen is de Paus, 
gesterkt door z´n primaat, vanaf dan de énige autoriteit die met de barbaren 
onderhandelen màg, ook al zal híj dáárbij vele 
eeuwen lang nog moeten schipperen 
met de Europese Koninkrijken! 
De Kerk van de Oriënt 
blijft onder de voorgdij staan v/d Keizer, 
die vier patriarchale zetels búiten Rome instelt: 
Constantinopel, ´in eer gelijkwaardig´ aan de pauselijke zetel;
 Alexandrië, Antiochië & Yeroesjalayiem! Hij verleent overigens auto-
cefalie a/d kerken buiten de grenzen v/h Rijk gelegen, i/h bijzonder in Perzië, 
Armenië & Georgië, waar- door olv. patriarchen met sterke persoonlijkheden deze 
kerken geleidelijk autonoom worden, mede ook omdat ze al vanaf de 7de eeuw door 
de opkomst van de islam geisoleerd worden?! Alleen Constantino-polis blíjft met Rome
 de degens kruisen over allerlei bijzonderheden v/d riten & de Léértùcht! Meermaals dus
riskeren beide kerken ´n schisma, waarbij ze elkaar van ketterij beschuldigen; 
de ernstigste twist gaat er over béélden ~ waarbij Rome 
Constantinopel zijn iconenverering 
verwijt! 
´t Schisma 
wordt uiteindelijk 
nu zó ònvermijdelijk 
wanneer opnieuw onenigheid ont- 
staat, nu rondom het brood van de heilige 
communie; Rome verlangt òngezuurd, dwz. òngerézen 
brood. Constantinopel houdt vast aan gerezen brood! Breuk & 
deuk wordt uitgesproken in 1054: Rome excommuniceert Michael Caerularius, 
de patriarch van Const-antinopolis, die op zijn beurt hierop weer reageert door 
legaten v/d paus i/d bàn te doen. De weliswaar al heel dunne banden die des-
ondanks nog wel behouden waren, worden daarom definitief verbroken na de 
plundering van Constantinopel door de zgn. KRUISVAARDER, in 1204, èn 
de ontheiliging van de Hagia Sophiabasiliek! Beide kerken zullen zich vanaf dan 
in heel verschillende richtingen blijven ontwikkelen en Rome verenigt aldus onder 
haar voogdij alle bisdommen v/h Westen; Constantinopel neemt daarentegen kennis 
van de autonomie v/d patriarchen, die steeds ´nationaler´ worden,
 vóóràl verbonden aan diverse staten waaronder
 ze vallen! 
Vanaf dàn 
eisen die Oosterse Kerken 
de náám ´ORTHODOX´ op, omdat 
ze verbonden zijn aan ´de juiste léér´, 
terwijl de Westerse Kerk juist al de voorkeur 
geeft aan de benaming ´katholiek´, dwz. UNIVERSEEL?! 
Er moet trouwens opgemerkt worden dat de Orthodoxe Kerken 
zich nu zo toch nog blijven beschouwen als dé énige Kerken die 
trouw gebléven zijn a/d grote concilies uit de allereerste eeuwen, 
die de christelijke leerstellingen vastgelegd hebben; de bisschop 
van Rome was bij al deze concilies niet op dezelfde titel 
aanwezig als de andere bisschoppen, aangezien híj 
volstònd met het sturen van 
vertegenwoordigers! 
Is het 
een wonder dat 
huidige politieke conflictlijnen vooral
bleven lopen via Oost-Europa, Klein-
Azië, Midden-Oosten & Verre Oosten, 
Noord-Afrika & talloze ex-kolonies 
& {ex}¨slavenhandel-
landen¨?

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende