40031fl245YesjBreidtZíjnNotie VanVergeving NogMeer
QQLEQ
ONEINDIG UIT:
hij erkent dat íeder van ons ´t recht heeft
om fouten te maken èn de mogelijkheid om deze fouten uit te wissen,
zonder te worden veroordeeld of berecht: vergeving, zo zegt hij, moet onvoorwaardelijk zijn.
Hij is niet gekant tegen geld, maar tegen de vóórliefde voor geld & roept daarom dus
ook onvermoeibaar òp tot délen & naastenliefde?!!
Híj verlangt dat geweld zó met geweldloze bevrijding wordt beantwoord. Èn vóóràl:
hij geeft de mens volledige waardigheid door van het individu een autonoom,
verantwoordelijk wézen te maken.
Vaak is de vraag gesteld of Yesj de intentie gehad heeft òm ´n ´nieuwe´ religie te gaan stichten.
Zoals we eerder, vaker, zagen is hij vooral ook volledig jóóds, stelde daarom de wet van Mosjeh
niet ter discussie, maar wèl de manier waarop de diverse mensen haar toepasten!
In zijn vele woordenwisselingen met farizeeën & sadduceeën hekelde hij niet
hun geloofsovertuigingen, maar hun riten:
¨ZÓ ONTKRACHT JE ´T WOORD VAN G D DOOR DE TRADITIES DIE JE WILT BLIJVEN DÓÓRGEVEN!¨,
werpt hij hen voor de voeten in Marcus 7:13?
Híj wilde terugkeren naar de fundamenten v/h jodendom om er zó de universele betekenis
uit te kunnen blijven halen!
Desalniettemin heeft Yesj drie nieuwe, sterk symbolisch geladen gebruiken ìngesteld,
die meteen al vanaf haar stichting hèt fundament van z´n ´kerk´ vormen?
´t Eerste gebruik is de eenmalige ´dope´ die hij van Yochanan de Doper ontvangt in Marcus 1:4
´om vergeving van de zonden te krijgen´ & die hij aan z´n apostelen al vraagt dóór te zetten,
wanneer hij na zijn opstanding weer aan hen verschijnt!
´t Tweede gebruik is het samen breken v/h brood èn ´t delen van de wijn tijdens de laatste maaltijd,
´t AVONDMAAL?!
I/d Handelingen v/d Apostelen, die men zo´n 20 jaar later is begonnen op te stellen,
& daarna i/d Brieven verklaart SP dat Yesj tegen z´n gevolg gezegd zou hebben
in 1 Korinthe 11:24-26 ¨DOE DÌT, TELKENS OPNIEUW, OM MIJ TE GEDENKEN!¨
waarmee hij de christelijke ´eucharistie´ instelde, die i/d cultus centraal staat.
´t Derde gebruik, tenslotte, is chronologisch ´t eerste: Yesj´ keuze v/d Twaalf (& zelfs
´n grotere kring van 72) aan wie hij een ¨euangelisatieopdracht¨ toevertrouwt,
gericht aan àlle vòlken op aarde
vlg. Mat 28:19 & Marc 16:15.
Mededeling van ons leven, eten, drinken, weten èn ´de afwassing van alle onreine zaken´? Eenvoudiger dan dit kan ´t haast niet gezegd
& gedáán wòrden!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
vorige
volgende