40030fl244DeFilosofieVanYesj Dé Christos Bevrijder
QQLEQ
IN DE FILOSOFIE VAN CHRISTUS
HEEFT FRÉDÉRIC LENOIR AL ENKELE HOOFDLIJNEN LATEN ZIEN
WAARIN DOOR DE GESCHIEDENIS HEEN VAAK EEN HIAAT
heeft bestaan tussen de leer van Yesj en alle latere dogma´s
van de christelijke kerken?!
Hij heeft zo
de nadruk gelegd
op het uitgesproken vernieuwende en universele karakter v/d boodschap
van deze man, die ongetwijfeld toch simpelweg doodgewoon
zijn religie, het jodendom,
vernieuwen wilde!?
YÈSJ heeft vaak
in de eerste persoon gesproken
{híj zegt ´ÌK´ waar andere profeten
úit naam van G d spreken}: hij doet zich voor als ´dé wèg náár dé verlòssing
die íederéén moet kunnen némen´: ¨KÒM, VÒLG MÍJ!¨ zo zegt hij tegen
de jonge, rijke man die aan hem vraagt hóe híj
´t ¨ééuwig léven¨ verkrijgen kan
in Mat. 19:16-22?!
Maar tegelijkertijd verklaart hij
dat híj ook dé boodschapper is van G d, méér nog dé Zoon van G d, die híj ÀBBA
noemt, papa, en naar wie hij voortdurend
blijft verwijzen?!!
Nèt als de Boeddha en zo ook
Zoroaster verníeuwt híj dé léér van zijn voorgangers en beklemtoont hij ´t eerste voorschrift
v/d wet, dat al even lastig als eenvoudig is, en dat neerkomt op de liefde voor G d & voor de naaste: voor àlle zo genoemde ´naasten´, zèlfs de armen, de uitgestotenen &
de uitgeslotenen, de vijanden?!
Híj verkondigt ´n Nieuwe Wereld,
´t Koninkrijk der Hemelen van G d [nu al hier] op aarde, waarover hij geen verdere
bijzonderheden geeft, behalve dan dat de wáárden dáárìn òmgekeerd zùllen wòrden
{de arme zal rijk worden & de machtige ´n slaaf}, maar ´t náderen vàn dit koninkrijk
verkláárt wááròm hij herhaaldelijk tot bekéring òproept!?
YÈSJ hááĺt zó váák àlle móréle régels óverhóóp die in de klassieke wereld nog wel van kracht leken te zijn.......
Hij is subversief wanneer híj stelt dàt íeder mènsch in principe zo´n kìnd van G d ìs èn óók rècht hééft op evenveel respect - in ´t boeddhisme wordt deze gelijkheid op andere, maar éven revolutionaire wijze ver-klaard?!
Óók is hij subversief wanneer hij de vrijheid van het individu tot dé kèrn van zíjn léér mááḱt: hij verwerpt de gedachte van elk sociaal, familiaal, etnisch of religieus determinisme èn zèlfs de gedàchte dat het lot de mens zou beletten òm de wèg ìn te slaan
van de verlossing die híj
òns vóórstelt.................

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende