4/1836/1862 dawiedewiedeweed melech Yisraeel@last



DEMYSTIFICATIE V/H
TRADITIONELE GELOOF I/D
VERLOSSING KWAM OOK TOT UITING
in Alkalai's pleidooi voor 't Hebreeuws als voertaal!

Van oudsher werd 't Hebreeuws gezien als 'n héilige taal,
die niet ontheiligd mocht worden door 'n doodgewoon dagelijks gebruik?

Maar Alkalai vònd dàt er voor de Jóden in Palestina na zó'n eeuwenlange diaspora/verstrooiing
één ondersteunende gemeenschappelijke táál hóóg nódig was geworden: G d zou vast geen engel(en)
meer sturen om aan Zíjn Vòlk der Vélen àlle zeventig tálen te blijven aanleren! De joden moesten zich voortaan
allemaal het Hebreeuws éigen gaan maken, zodàt ze in 't dagelijkse leven al met al nu voortaan weer met elkaar konden communiceren over van àlles èn nòg wat?! Hóe móest nú die aanstaande verlossing verder precies voorbereid gaan worden? Alkalai vond dat de menschen die hierin geloofden zich moesten organiseren: zó benádrukte hij nòg 's dàt dé verlòssing begòn mèt de inspanning
van de joden zèlf! Zíj moesten zich beter gaan organiseren, hun eigen leiders kiezen èn al de landen waarin ze nu nog her &
der woonden gaan verláten. En omdat nu eenmaal geen enkele gemeenschap kàn bestaan zonder bestuur, móesten hier om
te beginnen in al die verschillende landen & streken OUDSTEN benoemd worden die zó voortaan samen alle belangen van
die héle Geméénschap der Vélen konden gaan blíjven behartigen!?! 'n Àndere pionier van het Mysterieus Religieus Tsion-
isme was Zvi Hirsch Kalischer, rabbijn in Torun i/d Poolse provincie Poznan. Al vroeg probeerde nu ook hij de orthodoxie
te beschermen tégen de groeiende invloed v/h Liberaal Jodendom: hij wilde 't gelóóf i/d masjiach èn de toewijding v/d
overal verstrooide joden aan 't zgn. Heilig Lànd in ére te houden. In 1836 schreef hij aan de familie Rothschild in
BERLIN dat er in Palestina joodse nederzettingen ingericht moesten gaan worden: de verlòssing, zo legde híj uit,
begon met de terugkeer v/d over de héle Wéreld verspreide joden
naar hun zg. Beloofde Lànd...

In 1860
begon Kalischer zich
actief voor zijn overtuiging ìn te zetten:
in dàt jaar werd in Frankfurt a/d Oder een genootschap opgericht met als dóel joden te stimuleren
om zich voortaan ook weer 'voorgoed' in Palestina te gaan blijven vestigen! Kalischer sloot zich bij die groep aan
& schreef DERISHAT TSION - 'Op zóek naar Zion', dat in. 1862 verscheen! De verlòssing (bevrijding/vervolmaking) van land & volk
van Israël, zo stede hij daarin, zou géén wonderlijke gebeurtenis zijn, maar 'n geleidelijk proces! Dáárvoor was steun van meer filantropen nodig èn moesten ook andere naties weer ìnstemmen mèt die hèréniging v/d joden ìn 't 'heilige' Lànd: in de ogen
van ZHK moesten er pràktische stappen genomen worden òm déze dróóm te vervùllen! Dááròm moest er 'n organisatie
KÓMEN die nu remigratie bevorderen kon èn landbouwgrond kòcht èn in cultuur bracht. Dàt zou zó dus al 'n hele
verbetering zijn voor de joden die in Palestina al met al nú nog afhankelijk waren van liefdadigheid; díe situatie
zou voorgoed veranderen àls mensen zich eenmaal open & eerlijk verder zouden laten inspireren dóór díe
VÍSIE vàn 'n Jóóds THUIS! 'n Voordeel v/h landbouwplan wàs dàt 't in overeenstemming was met alle
religieuze opdrachten díe te máken hadden met de bewerking v/d Grònd v/h 'heilige land'; maar
bóvenàl was ZHK ervan overtuigd dat de joden dóór hèt Lànd
te kunnen blijven bewèrken 'n stap dichter bij dé
"Messiaanse Verlòssing" zouden kómen.
"Lévensdóel(en) voor ÀLLEN"
van 'goede
wìl'!
06 jan 2017 - bewerkt op 08 jan 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende