39933´72 malin nilam asih hisa love truth & beauty
        
Q&@
¨G D¨
 ´HEEFT GEZEGD´: 
IK BEN DIE IK BEN´, 
SUM QUI SUM
{ONGEACHT OF ´T HIER, I/D VERSIE V/D VULGAAT, 
OM ´N EXACTE VERTALING GAAT}. De theologen hebben ons eeuwenlang voorgehouden 
dat ¨G D¨ òns op díe manier geopenbaard heeft dat zijn zgn. wézen {essentie} zíjn bestáán
 {existentie} insluit! Maar G D heeft nóóit verklaard: 
´Mijn [kern] wézen sluit mijn bestaan ìn´! 
Hij [zij/het] heeft alleen gezegd: sum qui sum
 (We zouden nu misschien zèlfs beter kunnen zeggen dat de uitspraak ´ik ben die ik ben´of
 ´ik zal zijn die ik zijn zal´ zo ongeveer neerkomt op: ´dàt is ´t wat jóu níets aangaat?) 
EVENZO zegt ook de psalmist: ´OMNIA IN SAPIENTIA FECÌSTI´ ALLES IS MET WIJSHEID GEMAAKT! (Vlg. Psalmen CIII, 24), 
de theologen zien hierin graag het bewijs dat het verkéérd is om te gelóven 
dàt àlles vàn ¨G D¨ komt, secundum simplicem voluntatem ´vlg. ´n simpel wilsbesluit
 (Thomas van Aquino, Summa contra gentiles cap. 87),
 maar de psalmist spreekt de opvatting nergens tegen dat alle dingen 
secundum simplicem voluntatem van G d afkomstig zijn; hij letterlijk:
 omnia in sapientia fecisti. 
Christenen geloven dat G D SUM QUI SUM gezegd heeft 
& dat dit waar is, wat niet per se wil zeggen dat G ds wezenskern
 met zijn bestaan [allerwegen] samenvalt:
 ´t geloof kan het heel goed stellen zònder de theologie. 
Maar ´t geloof kan niet de opheffing verlangen van de theologie!
 Men kan ´t de mensen immers moeilijk verbieden om over de betekenis van hun geloof 
na te blijven denken als zij daarin geïnteresseerd zijn of graag willen proberen tegenstanders
 & critici van repliek te dienen.
 Het is niet reëel om te verwachten dat de onder erasmianen populaire aanbeveling: 
 ¨Laten we geloven i/d Heilige Schrift zoals die is, 
zonder met elkaar te redetwisten over de theologische betekenis 
van één of ander tekstgedeelte´ zich ook in de praktijk laat toepassen.
 Ook al vereist ´t geloof op zichzelf geen theologie & HOEFT ´T 
die ook niet voort te brengen, toch komt deze immers als vanzelf op 
wanneer verschillende mythen
 met elkaar botsen
 of als ´n mythe voorwerp wordt van scherpe kritiek v/d kant v/d zgn. Verlichting.
 Die Gedanken sind frei! 
net als ze uitspreken & 
opschrijven in myDi
.........
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende