39927 66 ´tIsMachtigMooi: Bultmann weigert deze ~~
        
QQQ
{PIA}OPLOSSING
TE ACCEPTEREN OMDAT HIJ 
NU EENS SPREKEN MOET MET ¨ROOMSE¨ (PARS PROTO)PASTORES, 
DAN WEER MET EENVOUDIGE ¨ORTHODOXE GELOVIGEN¨ DIE, 
zonder filosoof te zijn, 
de ¨alomtegenwoordige geest van de wetenschap¨ ingeademd hebben 
ÈN ZÓ 
van die ¨moderne mensen¨ geworden zijn die niet meer in letterlijke zin
 in ¨de verrijzenis¨ en/of ´de duivel´ kùnnen blijven geloven! 
Jaspers heeft gelijk wanneer hij zegt dat de eventuele pogingen om de mythe
 in een filosofisch idioom te vertalen OF HET CHRISTENDOM AAN TE PASSEN 
AAN WAT VOOR DE HEDENDAAGSE WETENSCHAP TOELAATBAAR 
EN VERTEERBAAR IS, 
vruchteloos zijn.
Hij heeft gelijk
 in zijn twijfel omtrent Rubu´s notie 
v/d ´moderne mens´, alsof al die miljoenen mensen die ´geloven 
of hebben geloofd´ in bijvoorbeeld de leer van ´t nazisme, fascisme, socialisme 
of communisme wel zouden hebben aangetoond dat zij rationele wezens
 zouden zijn, vrij van ieder 
zogenaamd bijgeloof.
Zeker,
 we mogen 
Rudolfs bekommernissen 
niet lìcht opvatten, want als pastor heeft hij ongetwijfeld vaak herhaaldelijk
 op al die diverse vrágen van allerhande [bij]gelovigen moeten antwoorden: 
hóe kàn hij dàn hun geloof ooit nog in harmonie brengen worden gebracht met een moderner
 en dus wetenschappelijker nieuw ´wereldbeeld´? Wellicht zijn de moeilijkheden
 die hij ondervonden heeft bij zijn pogingen om op al deze pregnante vragen 
´n sluitend antwoord te vinden er de reden van dat híj zíjn toevlucht 
genomen had tot de ´existentiële´ oplossing! 
Veel pastores en priesters hebben
 dit probleem onder ogen 
moeten zien....
LeKo herinnert zich
 eens gesproken te hebben met ´n katholiek priester 
tegen wie hij zei dat hij zeer was ingenomen met de toenmaals recente verklaring 
van paus Paulus VI, waarin de traditionele leer over de duivel bevestigd werd, 
waarop de priester verbitterd antwoordde: 
´ACH JA, U HEEFT GEMAKKELIJKER PRATEN,
 WANT Ú HOEFT NIET TO
T AL DIE MENSEN TE SPREKEN
 EN HUN DAT ALLEMAAL 
UIT TE LEGGEN!´ 
Hij was zonder enige twijfel 
´n goed christen & ´n echte gelovige, 
en toch leek híj dus niet meer in staat om de aloude notie 
van ´de duivel´ te aanvaarden! 
Waarom? 
Waarom geniet ´t geloof in G d bij ´de ontwikkelde klassen´
 toch nog een zekere mate van aanzien, terwijl geloven in ´n kwade geest 
nu meestal doorgaat voor ´n middeleeuws bijgeloof! 
Wááròm zóu dit laatste meer ´irrationeel´ zijn?
    ´t Tegendeel 
liikt maar al te vaak veeleer éérder plausibel: 
de duivels en engelen zijn 
onstoffelijke intelligente eindige wezens 
die in menig opzicht 
òp òns líjken; 
we kunnen hun geaardheid 
op enigszins overtuigende wijze 
beschrijven en een contact met hèn laat 
zich nogal eens gemakkelijker 
voorstellen dan een 
contact met 
G d!?


     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende