3992663RBis´tmetKJ ééns dàt we de mythe verdraaien
WANNEER WE
DE ERIN BESCHREVEN FEITEN
ALS EEN EMPIRISCHE REALITEIT
OPVATTEN?!
´t Mythisch denken
is even ´reïficerend´ [vergegenständlichend, ´tot ding makend´]
als ´t wetenschappelijk denken wanneer ´t G ds transcendentie in ruimtelijke categorieën weergeeft
of ´t kwaad personifieert in de gestalte van Satan. Maar KAJA zegt niet hoe de betekenis van de Bijbelse MYTHE op een zodanige manier tot uitdrukking gebracht kan worden dat de moderne mens ermee
´uit de voeten kan´ - en dat ìs dé cruciale vraag. Met Karl Jaspers´ notie van transcendentie, die
zich uiteindelijk láát hèrleiden tot ´aan de menselijke Réde immanente geest, komen we
geen steek vèrder bij de oplossing
van deze kwestie!?
Natuurlijk valt de realiteit
van de openbaring niet áán te tónen
als ik deze niet eerst àls openbaring heb herkend; nadat ik die als zodaning herkènd hèb,
hóór ik de stem ervan àls rechtstreeks tót mij gerìcht?! De christelijke leer van de incarnatie,
van dé mènswòrding vàn G d ´in ´t vléésch´, zegt ná de ´ontmythologisering´ dat G d zich
niet alleen als een idee openbaart maar als míjn G d die zich hier èn nú tòt míj rìcht.
De betekenis van de leer die Yesjoea als eschatologisch verschijnsel aanwezig stelt
ìs dàt Yehosjoea hèt tíjd áánwézige
Wóórd van G d ìs.
Een vèr-
of vóórònderstèlling bij dit alles?
Dat we tot de conclusie gaan komen of ´zijn gekomen´
dat wij mensen zijn ontstaan ´als G ds bééld
vanuit G ds wóórd´!
´t ¨Duivelse¨ tegendeel hiervan
is ´n stem die in plaats dáárvàn áángeeft {alles aangeeft}
omtrent het zinsbegoochelende tegendeel: ´dat er níets ìs´, géén ìnzìcht,
dóórzicht, vèrgezicht meer? Als G d aan de bròn is bij ´t ontstaan van alles
´wat er was, ìs & zàl zijn´, dan is ´hij/zij/het´ hèt hàrt van die géést: bevruchting
en groei, mènszijn/wòrding, verbintenis/bevestiging, doop/bekering/inkeer:
´n ´eeuwige vergoddelijking´ als oorsprong, zin, doel & betekenis
van ´leven op aarde´ & ´overal elders´
op de duur?
¨YaHWeH¨ àls
´goddelijke Hèrder/Beheerder
Toeschouwer/Bezieler, Zòrgdrager/Tuinier, Bezitter,
Overdrager & Méde-
genieter vàn G ds zìn-
gevende Liefde ìn
òns´.



Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende