3990447 Dialoog tussen de apologeet & de scepticus
        
QQleKolaq
 
´N CHRISTELIJK APOLOGEET 
ZAL ALTIJD KUNNEN ANTWOORDEN: 
ÌS ER NOG NOOIT ÍEMAND ÚIT DE DÓÓD VERREZEN? 
Misschien niemand - behalve Yehosjoea.
 Ìs dàt ònmógelijk, òndènkbaar, in strijd met de natuurlijke orde? 
Wie kan heden ten dage 
nog met zekerheid zeggen laat staan vàststellen
 òf íets àl dan niet mogelijk is?? 
Ja, in de 17e eeuw was dat nog gemakkelijk te doen!
De cartesianen waren nog alwetend,
 zij kenden alle bewegingswetten op hun duimpje, ze wisten precies hoe ze de werkelijke dingen
 van hetgeen uit de waarneming voort-vloeit èn het mogelijke van ´t onmogelijke 
moesten onderscheiden... 
Descartes poogde al Mersenne uit te leggen
 - zonder succes, naar ´t schijnt - dat zijn ruimtetheorie heel goed verenigbaar was met ´t dogma v/d ´transsubstantiatie´, maar ´t valt zeer te betwijfelen of hij zijn lezers met  zijn uitleg heeft kunnen overtuigen. 
Ook in het kader van zijn fysica 
is de verrijzenis niet te verdedigen: de dood is niet ´t gevolg v/d scheiding van ziel & lichaam, integendeel, de ziel scheidt zich v/h lichaam omdat t lichaam sterft, waarbij de dood
 ´n louter mechanisch verschijnsel is! 
Om moeilijkheden te vermijden 
gaven deze rationalisten v/d 17de eeuw gewoonlijk slechts in meer globale zin uitdrukking aan hun geloof of godsdienstige loyaliteit, soms misschien in alle oprechtheid, soms voorzichtigheidshalve, maar hun fideïstische redeneringen {´wij geloven in al wat onze religie leert, maar dat zijn waarheden die de menselijke rede te boven gaan, zodat ´t geen nut heeft ze grondig te onderzoeken´} konden de Kerk of de theologen niet meer geruststellen, tenzij die er dezelfde kwalijke opvattingen 
op na hielden. 
Nee, het was duidelijk 
dat ´t sciëntisme, dat zich zowel op het terrein v/d empirische feiten als op dat v/h a priori aan ´geopenbaarde waarheden´ niets gelegen niet liggen, zich op geen enkele laat verzoenen met het vermeend irrationele of ´sentimentele´ geloof, aangezien dit geloof dingen insluit die niet slechts super rationem zijn, maar in ´t natuurlijke licht van onze rede absoluut ontoelaatbaar 
& onmogelijk zijn. 
De zó begrepen scheiding was niet meer dan ´n excuus om anderen, 
ja ook zichzelf, te misleiden....

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende