3990144Òntmythologiseren?/Leszek Kolakowski´27-´09
        
QQleQ 
 ´ONT-
MYTHOLOGISEREN´ WIL ZEGGEN:
zich ontdoen van de mythe in de gangbare en pejoratieve
 {minachtende/neerbuigende/kleinerende} betekenis van het woord, 
namelijk als zijnde een fictief Verhaal, ´n Legende;
 iets Totaal Ònmogelijks!
Het betekent 
dat we al ´t geen volgens de criteria van de wetenschap ònáánnémelijk is 
als fictie zien...
Natuurlijk
 ìs ´t áánnémelijk 
dat YÈSJ in Palestina leefde, dàt híj dé Líefde predikte & ´t Naderend 
Oor-deel waarbij híj hèt ¨Koninkrijk G ds¨ beloofde aan hen die zouden ´geloven´ èn dàt híj dááròm gekruisigd werd. Wéinigen twíjfelen dáár tegenwóórdig aan en dit soort van féiten zijn evenzeer aannemelijk voor een niet-christen, ´n ant-christen of ´n atheïst! Daarentegen is het vanzelfsprekendonaannemelijk dat hij ¨dé zóón van god¨ zou zijn, 
¨Drager van G ds Woord & Zíjn Beloften¨, dàt hij ´daadwerkelijk ìn dé Hèl 
zou zijn neergedaald´ (´n artikel uit de geloofsbelijdenis dat weinig ondersteuning vindt
 in de zgn. canonieke boeken v/h Nieuwe [niet Oude]Testament}, dàt híj ´verwekt zou zijn 
door dé Heilige Geest ipv. door de verloofde Yosef zèlf of ´n verleidelijke verklede slinks-
sluwe Romeinse Legionair
 uit Levanon´?!!
Tùssen déze twéé categorieën ¨FEITEN¨, waarvan de ene de ene de historische Yehosjoea [Yesj-oeah] beschrijft terwijl de andere louter kabouter voorwerp is van gelóóf, bestaat een tussenzône: de gebeurtenissen die vlg. ´t euangelieverhaal empirisch toegankelijk waren maar voor een historicus onaannemelijk zijn omdat ze onmogelijk zijn.
 
Het gaat hier om de door Yesjoe verrichtte ´wonderen´, om zgn. ¨Transfiguratie¨ & bovenal om ´dé Verrijzenis´?
 
Die Verrijzenis 
behoort enerzijds tot de categorie v/d zgn. ´geloofs-wáárheden´ maar 
wordt anderzijds voorgesteld als ´n empirische gebeurtenis, ´n zichtbaar door diverse getuigen 
gezien feit, dus van een andere orde dàn het ´feit´ 
v/d ´goddelijkheid´ van Yesjoea! 
 
Ongetwijfeld doen zich in het Verhaalsrelaas v/d euangelisten
 uiterst vreemde situaties vóór: hoe is het mogelijk dat ´n Miryam van Magdala/Migdal 
[vlg. ´t EU van Yochanan] die het nieuwe rotsgraf bezocht, en ook [vlg. de eu-angelies 
van Lucky Luke & Yoch] de discipelen Yehosjoea aanvankelijk niet herkenden, 
deze ´heilige´ man met wie ze nu al enkele jaren lang opgetrokken waren & 
meegelopen hadden & die ze nog maar drie dagen tevoren 
& al vele malen eerder in levenden lijve 
èn stervend hadden gezíen? 
Waaróm hebben, 
als we de ´laatste´ 
apostel Sjaoel Paulos geloven mogen, 
àlléén zijn eigen discipelen
 ¨HÈM¨ gezien...?!
 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende