39749OER25Zij Sluit In Ieder Geval Aan Bij De Oude
        
QQQ
MESOPOTAMISCHE MYTHE 
VAN DE VERWIJDERING VAN DE GOD AN, DE GROOTSTE SUMERISCHE GOD, 
DIE ZICH OMRINGT MET ´N STEEDS COMPLEXER GEVOLG
 VAN ZONEN & LAGERE GODEN,
& daardoor uiteindelijk voor 
mensen onbereikbaar 
wordt? 
Deze mythe 
treedt echter betrekkelijk laat op 
in Mesopotamische geloofsovertuigingen & volgt 
op de vorming van ´n enorm
 complex godendom! 
Ook de hypothese dat de mythe 
v/d gierststampster relatief recent uitgewerkt is 
heeft de voorkeur v/d specialisten v/d 
autochtone Afrikaanse 
godsdiensten. 
En in feite is de theorie 
van ´n oorspronkelijk monotheïsme tegenwoordig nog nauwelijks meer 
in omloop, behalve bij mensen die door ideologische overwegingen 
gemotiveerd worden, in de sfeer v/d 
creationistische beweging? 
Niettemin
 is ´t niet onjuist 
om te spreken van ´n gemeenschappelijke religiositeit 
v/d jager/verzamelaars & vormt al hoogstwaarschijnlijk wel ´n overduidelijk bewijs 
voor de universaliteit v/d menselijke geest & 
z´n specificiteit ten opzichte van
andere levende 
wezens!
 
Déze hypothese 
heeft tegenwoordig in elk geval de overhand
 & baseert zich op de analyse & de vergelijking v/d massa gegevens 
over de spiritualiteit van primitieve volkeren, de jagers/verzamelaars uit onze tijd, 
die we tot onze beschikking hebben: ´HET SJAMANISME IS AL ÉÉN V/D BELANGRIJKSTE 
MANIEREN DIE DE MENSELIJKE GEEST ONAFHANKELIJK IN DIVERSE STREKEN OP AARDE UITGEDACHT HEEFT ÒM BETEKENIS TE GÉVEN AAN GEBEURTENISSEN EN ZE TE BEÏNVLOEDEN,´ schrijft de hedendaagse etnoloog Michel Perrin, die zíjn werk 
hoofdzakelijk gewijd had aan geïsoleerde volksstammen in ´t Amazonegebied
 wier leefwijze hij over lange perioden 
gedeeld heeft... 
En ´t is 
inderdaad aannemelijker 
dat de mens z´n religieuze gevoel, 
waaruit later de religie zal voortkomen, ontwikkeld heeft 
als ´n bijna instinctieve reactie op de wereld om zich heen & 
door z´n antwoorden te baseren op de aanname van ´geesten´, met wie hij ruilhandel 
bedrijven kan op grond van wederkerigheid {ik neem van jou dit dier om me te voeden, 
als tegenprestatie schenk ik aan jou ´n beetje van mij levenskracht om jou te voeden}, 
in plaats van op de aanname van goden, met wie de uitwisselingen al 
opgevat worden als giften, i/d vorm van schenkingen 
of offers, in ruil waarvoor ´n ander ´geschenk´ 
v/d god wordt verwacht,
i/d vorm van rijkdom 
of gezondheid?!

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
    vorige
    volgende