39738 re:17 Terug naar de openingsvraag, nog níet~
        
BEANTWOORD: 
de dertien geloofsartikelen lijken Grieks-filosofisch geïnspireerd?
Filosofie en geloof zijn echter tegengestelde geestesbewegingen! Filosofie is de poging
de wereld te vatten van beneden naar boven. Theologie echter is het denken over de Openbaring,
die vanuit de transcendentie, van Boven dus, a.h.w. in de wereld inbreekt! Heeft Maimonides 
wellicht leentje-buur gespeeld bij de filosofische systemen uit zijn omgeving, 
gelijk Philo van Alexandrië zijn theorieën & verklaringen gebaseerd heeft 
op de filosofieën van PLATO & de STOA? 
Zeker niet. 
Voor Maimonides 
had het Schriftwoord de hoogste 
en een onaantastbare autoriteit. Maimon stelde de rede 
& 't denken slechts in dienst van de Tora. Net zoals wetenschap & geloof 
geen tegenstelling vormen, staan ook Openbaring & 't menselijk denken in 'n harmonische verhouding. 't Is zeker niet toevallig, dat MOMA zijn geloofsartikelen in de dertien principes samenvat. 
Hij sluit hierbij aan bij de geopenbaarde 
eigenschappen van "G d", zoals die 
in Exodus 34:6-7 
verschijnen. 
Volgens de Talmoedische
telling zijn deze eigenschappen van GENADE 13 in getal! 
Door gebruik v/h getal 13 stelde MoMa zíjn geloofsleer duidelijk 
in het teken v/d 'goddelijke' genade, die i/d liturgie van Yom Kippoer & de 
voorafgaande sjeliechot (smeekgebeden) zo een grote ròl spelen. 'n Fraaiere synthese 
tussen 't aardse en 't "G ddelijke" ìs haast niet voorstelbaar: van onder het hoogste, 
dat het menselijk intellect bereiken kan, van boven de 'g ddelijke 
openbaring' & daartussen de inhoud v/h Jodendom, 
die v/d schepping over de Openbaring 
op de berg Sinaï tot 
de verlossing 
reikt...
 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende