39724SL715 Die éénzaamheid van hoofdpersonen i/d ~
LITERATUUR
TREFFEN WE NIET ALLEEN MAAR AAN
IN HET BIJBELS OUD TESTAMENT/DE ´OVERLEVERING´
MAAR OOK IN HET NOT: ´nieuwe/oude verbond´ of ¨huwelijk/partnerschap¨;
de figuur van Yehosjoea ´of G d hèlpt´, is nadrukkelijk ´alleenstaand´? In ´t Lijdensverhaal komt dàt
heel schrijnend naar voren! En zó wordt ´r over vele figuren verteld dat ze eigenlijk
´alleen zijn´.
Laten we dus
nog maar eens proberen na te gaan
na al die millennia tussen alle grote en kleine rivieren wereldwijd in Mesopotamia & de Nijldelta´s wat de achtergrond daarvan is? Per slot van rekening kom je ´t nú óveràl ter wereld wel tegen tussen de twee pólen........!! In het bijbelboek GENESIS, ´aanvang´ lezen we al dat ´de vorstin´ Saraï, de vrouw van ´de verheven vader´ Avram, geen kinderen kon krijgen omdat zij ¨onvruchtbaar¨ was?!!!! Zij geeft daarom vervolgens zó haar eigen slavin HAGAR, ¨deze vreemdelinge op de vlucht¨, aan Avram tot vrouw,
bij wie hij ´n zóón, Isjmaël, ¨G d {ver}hoort¨,
verwekt!
En zoals vaker
in de bijbel het geval is,
moet dit motief van ¨onvruchtbaarheid¨ dus niet altijd even letterlijk opgenomen worden?! ´t Hebreeuws voor ´onvruchtbaar´ is AKARAH [100-200-5] & dit woord blijkt dezelfde taalbouwstenen te bevatten als het woord voor ´hoofdzaak´,
IKKAR [70-100-200]!
Dàt wíjst op ´n nauw
inhoudelijk verband tussen beide begrippen? Dé hoofdzaak staat voor wézenlijke wáárden v/d ´andere werkelijkheid´, van ´gene zijde´! ´t Wijst erop dàt ´t ´wézen´ v/d Dingen, Dé Kèrn, in onze eigen ´normale´ concréte wéreld veelal maar moeilijk ´geboren kan worden´: nauwelijks ècht vòrm kàn krijgen; de Één, hèt òngebróken Lìcht, dé Éénheid v/h Zíjn, kan híer nog níet
´zomaar uitgedrukt worden´.
In dìt Verhaal
kènt níet àlléén SARAÏ, de´koningin´ ´n Grote Eenzaamheid, maar óók HAGAR ´de vluchtende Vreemdeling´ & haar zóón vóelen zich intens eenzaam & alleen... Zij werden immers ten gevolge v/d jaloezie van Saraï úit de Tènt van Avram verwijderd & waren genoodzaakt te dwalen door de grote Woestijn!
Bij de eenzame mens
kan ons innerlijk wezen zich eigenlijk niet concretiseren of i/h uiterlijke blijven manifesteren?
DAT WIL NIET ZEGGEN: dat er in ons innerlijk iets mìs zou zijn, integendeel! ´t Betekent alleen maar dat ons wezen zich [nog] niet zo dirèct in onze omgeving
uitdrukt.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende