36471shr117 Hoewel we heel wat vernemen over hóe
DE POLITIEKE GEVANGENEN DACHTEN OVER DE ASOCIALEN,
komen we niets te weten over wat de asocialen omgekeerd van hèn dachten?
Ànders dan de politieke gevangenen lieten zij géén memoires na!
Als ze na de oorlog hun verhaal zouden vertellen, betekende dàt meteen
dat ze ook de reden voor hun arrestatie moesten onthullen,
wat hun schaamte alleen nog maar zou vergroten?
Als er enige compensatie voorhanden zou zijn geweest,
dàn hadden ze misschien wèl 'n reden gehad om zich wèl te mèlden,
maar díe compensatie was er niet! In de Duitse organisaties die na de oorlog opgezet werden
om overlevenden van het kamp te helpen, speelden politieke gevangenen de hoofdrol.
En of die nu hun basis hadden in het communistische oosten of in het westen,
deze organen zagen geen reden om 'asociale' overlevenden bij te staan.
Díe gevangenen waren níet opgepakt als 'strijdsters' TÉGEN de fascisten,
dùs kwamen ze niet in aanmerking voor financiële bijstand of voor wat voor hulp dan ook,
hóe ze óók geléden mochten hèbben?!
Hoewel duizenden asocialen in Ravensbrück gestorven zijn,
werd niet één overlevende van de zwarte of groene driehoeken opgeroepen om getuigenis af te leggen
bij de processen wegens oorlogs misdaden in Hamburg of bij processen die later plaatsvonden...
Het gevolg was dat deze vrouwen simpelweg úit het zicht verdwenen: de hoerenbuurten waar zij vandaan kwamen,
waren door de geallieerde bommen verwoest, dus wist niemand wáár ze naartoe GINGEN!
Vele decennia lang achtten ook Holocaust-onderzoekers die verhalen van de asocialen níet relevant;
ze worden zelfs nauwelijks vermeld in kampgeschiedenissen!
't Vinden van overlevenden uit deze groep was des te moeilijker omdat ze geen verenigingen vormden of veteranengroepen.
Wie tegenwoordig op zoek naar informatie aanklopt
op de deuren aan de Düsseldorfse Bahndamm, één van de weinige vooroorlogse hoerenbuurten die niet platgegooid zijn,
kan rekenen op boze kreten: 'Maak dat je wegkomt!"
Pas i/d jaren '90 begonnen onderzoekers asociale overlevenden op te roepen om ook hùn verhaal te doen,
maar van het handjevol dat reageerde, gaf niemand haar echte naam op & geen van hen was prostituee geweest,
zeiden ze.
Käthe Datz gaf toe dat ze gevangengezeten had als asociale
omdat ze 'werkschuw' zou zijn; zij had haar fabrieksbaan opgezegd
om haar zieke moeder te kunnen helpen.
"ZE ZEIDEN DAT IK 'N VERRAADSTER WAS EN 'N MISDAAD BEGING!
TOEN WERD IK OP MASSATRANSPORT GESTELD & DUS HUILDE IK. IN ONZE GROEP ZATEN VEEL ARBEIDSTERS -
PROSTITUEES. IK HERINNER ME HIE ZE OP HOGE HAKKEN DOOR DE STRATEN MET KINDERHOOFDJES
VAN FÜRSTENBERG LIEPEN, OP WEG NAAR HET KAMP. IK KAN U VERTELLEN
HOE ZE DEZE VROUWEN AANPAKTEN: 'Zwijnen die jullie zijn!
We zullen jullie 'n lesje leren,'
en dan BEGON HET
TRAPPEN EN
SLAAN!"
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende