35687HK217De dood van Yesj was de prijs die op z'n
Q
LÉVEN STOND!
Maar op een geheel andere manier dan -
ná 'n mislukte koningskroning - de moord op de politicus Julius Ceasar
door Brutus, zoals deze door Plutarchus uit historische & poëtische nieuwsgierigheid opgeschreven
werd en door William Shakespeare als drama verhaald werd! 't Sterven van de geweldvríje Yesj haNotzri,
die géén ènkele Politíeke macht nastreefde, maar zich alleen voor G d & zíjn wìl inzette, is van 'n gehéél
ànder karakter! 't EUANGELISCH lijdensverhaal heeft geen vertaling in de vorm van 'n drama of 'n soort
van historische kroniek nódig, maar RÓEPT zèlf ìn z'n nuchtere verhevenheid de vraag òp waaròm men
nu juist zó déze mènsch òp déze grenzeloze wíjze hééft láten líjden? Maar als we niet alleen náár het
Lijdensverháál kíjken, maar óók naar de euangelies als gehéél, TÉGEN de àchtergrond wáárvàn déze
Lijdensgeschiedenis pas ècht dúidelijk wòrdt, dàn ìs vòlstrèkt hèlder hóe het zó vèr kòn kómen - &
wááròm YESJ niet dóór vergìftiging, 'n hart- of herseninfarct, 'n òngeluk of door ouderdomsgebreken
overléden ìs, maar koelbloedig heethoofdig vermóórd WÈRD! Òf hàdden die Léiders déze radicaal, die
geheel eigenmachtig zònder hèrléiding of fundéring G ds wìl verkòndigde, moeten laten lópen?
Déze DWÁÁLLERAAR,
die de Wèt èn díe héle religieus-maatschappelijke òrde aan z'n laars lapte èn zó zíjn
religieuze & politieke VERWÀRRING zááide? Déze vàlse Proféét, die de ÒNDERGANG v/d Tèmpel
profeteerde & de héle cùltùs relativeerde & vóóràl de traditionéle vrómen
van hùn zekerheden beróófde?
Déze gòdslàsteraar,
díe ìn 'n grènzelóze líefde gòddelóze & móréle schúinsmarcheerders, wetsbrékUers
& wèttelózen ìn zíjn gevòlg & vriendenkring òpnàm, & zó ìn 'n òndóórgròndelijke vijàndigheid tégenóver dé
Wèt èn dé Tèmpel dé verhéven & rèchtváárdige Gòd v/d Torah & dé Tèmpel vernéderde - ìn 'n òngehóórde
áánmátiging ìngréép ìn dé óeréigen & soevereine rechten van Gòd
dóór híer & nú vergéving te schènken
áán MÈNSEN?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
vorige
volgende